5 tips - Så höjer du kvaliteten på ditt innehåll med infotainment

Hur sticker du ut ur bruset och når dina läsare? Idag bombarderas vi med olika budskap, vilket i sin tur höjer våra förväntningar på det innehåll vi tar del av. Ett sätt att fängsla din målgrupp är meningsfullt innehåll som både är underhållande och informativt – infotainment, helt enkelt. Här är 5 tips för hur du skapar högkvalitativt innehåll som användarna älskar!

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Skrivbord där tre par händer klipper och skapar bland papper

Många kommunikatörer har någon gång ställt sig frågan: hur får jag mitt innehåll att sticka ut ur mängden och bli läst?

Svaret är: skapa mer innehåll som är meningsfullt för din målgrupp! Något som blivit allt populärare är att använda sig av termen infotainment, som är en sammanslagning av engelskans information och entertainment (information och underhållning). Genom att involvera konceptet i ditt innehållsarbete skapar du värdefullt material som är både informativt och fängslande. Med hjälp av infotainment stärker du din organisations position som ett konkurrenskraftigt alternativ på marknaden, och bygger samtidigt starka relationer med din målgrupp.

Infotainment bygger på en av de starkaste och äldsta teknikerna för kommunikation som finns: storytelling. Att berätta historier bryter barriärer mellan oss människor, och skapar gemensamma och meningsfulla upplevelser. Med välproducerad infotainment kommer du att effektivt kunna kommunicera din historia, skapa lojala användare och tillhandahålla relaterbart innehåll som ökar medvetenheten om vad din organisation gör bäst.

 

Så använder du infotainment i din kommunikation

 

1. Sätt en strategi

För att utarbeta en strategi för infotainment måste du först besvara följande frågor:

  • Vilket budskap vill jag nå ut med?
  • Vad förväntar sig min målgrupp av innehållet?
  • Hur kan jag konceptualisera budskapet på ett intressant och underhållande sätt för målgruppen?
  • Vilket eller vilka format passar bäst?(video, bild, text eller något annat)?
  • Vilken eller vilka plattformar använder jag för distribuering (sociala medier, webbsida eller annat)?

 

2. Sätt upplevelsen i fokus

Upplevelsen av ditt innehåll måste stå i centrum för användaren. Att optimera innehållsupplevelsen är en kontinuerlig process som kräver lite inspiration, utforskande och innovativt tänkande. Den genomsnittliga användaren förväntar sig en snabb och enkel upplevelse – utan krångel, lång laddningstid eller buggar. Risken är annars att användaren snabbt blir uttråkad och kollar vidare i flödet. Många användare läser inte hela artiklar eller kollar på långa videoklipp, därför måste du designa innehållet så att det går att skumläsa eller titta en kort stund. Se därför till att betona de allra viktigaste punkterna, genom att använda dig av rubriker, listor, citat och fetmarkerad text.

 

3. Glöm inte bort informationen

Det är lätt att glömma bort den första delen av begreppet infotainment. Ditt innehåll ska trots allt vara informationsrikt för att användaren ska stanna kvar. Därför är det viktigt att inte glömma bort den viktiga research-fasen i processen. Se till att dina källor är korrekta genom att jämföra material, texter och videoklipp, eller varför inte intervjua en expert på ämnet? 

Var inte rädd för att använda dig av aktuell forskning på temat. Forskningsrapporter och studier upplevs ofta tråkigt nog att vara otillgängliga och svåra att läsa. Det finns dock många spännande akademiska källor att läsa på sidor som Google Scholar, vilka lätt kan förvandlas till både informativt och underhållande innehåll med hjälp av lite kreativitet.

 

4. Våga vara rolig

Nej, ingen förväntar sig komiska mästerverk från varken dig eller din organisation – men människor gillar att ha roligt. Ofta drar sig organisationer från att producera roligt innehåll av rädsla för att poängen inte ska gå hem, men varför inte lätta på tyglarna lite? Om du lyckas vara rolig kommer du att stärka relationen till din målgrupp och visa på en mer personlig och lättsam sida av organisationen.

 

5. Skapa omväxlande innehåll

Använd dig av och experimentera med olika format och plattformar för att skapa en bred portfolio av innehåll. Målet är att det ska finnas något för alla att ta del av: texter, videoklipp, ljud. Inom dessa kategorier kan du också experimentera med formatet - ska texten endast formateras som text på skärm, eller går det att göra mer? En pamflett? En barnbok? Eller kanske en affisch? Ta inspiration från nöjesbranschen och hur de arbetar med innehållsskapande idag.