5 tips för att lyckas med nyhetsbrevet
Nyhetsbrevs popularitet går upp och ner, men oavsett är de värda att satsa på. Där kan du kontrollera relationen mellan dig och läsaren helt själv. Mattias Karlsson Sjöberg delar med sig av sina fem bästa tips för att fånga läsaren och skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev.
Mattias Karlsson Sjöberg startade sitt första nyhetsbrev 2005 i samband med att han grundade företaget Moderskeppet. Mattias jobb är att driva utveckling av utskick och jobbar i dagsläget med cirka femton nyhetsbrev. I varje nyhetsbrev som han skickar ut testar han alltid något nytt, oavsett om det är ny teknik, annorlunda copy eller experimenterar med former.
– Du kan sikta på att vara bäst. För riktigt bra brev konverterar, men du måste över lägstaribban. Om dina brev inte kravlar över ribban så blir du inte ens läst. Och du kan lägga en arbetsdag på att bli dissad med ett svajp. Men lägstaribban är inte så låg som du tror, säger han.
Enkelt och informativt
Digitalisering innebär att innehållet på många kanaler blir alltmer interaktivt och animerat, men mejl har teknik som webbplatser från 1998, säger Mattias. Innehållet ska vara enkelt för läsaren att ta till sig – och rakt på sak.
– Mejl ska vara Rappt. Pålitligt. Orörligt.
Fokus på mobilläsare
Det är vanligt att majoriteten av mottagare läser utskicket på mobilen, se därför till att ha materialet anpassat till en mindre skärm.
– Du kanske tänker att just du är undantaget, men om du anpassar för den begränsade formens läsare blir det bättre för alla läsare, säger Mattias.
Om man läser en text i en mobil upplevs texten dubbelt så lång som på en dator, och få läser allt för långa texter. Korrekturläs därför allt på mobilen så att materialet blir lättsmält oavsett om man läser nyhetsbrevet på jobbdatorn eller tillsammans med morgonkaffet.
Mattias fem tips: Så lyckas du med nyhetsbrevet
1. Dubbelkolla utskicket i olika appar
Om du har en bra teknisk grund bör nyhetsbrevet se bra ut oavsett mottagare, men saker som typsnitt, avstånd och bilder kan påverkas. Förändringar syns bäst i mobilen och om du inte vill lägga pengar på korrektur kan du skapa mejladresser i olika appar och dubbelkolla själv.
2. Läsbart även i mörkt läge
Många använder mörkt läge under vissa timmar på dygnet, och vissa har det påslaget hela tiden. Mörkt läge vänder på färgerna och om du inte aktivt har valt inställningar för detta så väljer vissa appar själva hur det ska se ut. Därför är det viktigt att korrekturläsa utskicket även i mörkt läge så att det blir ett visuellt tilltalande utskick.
3. Inga långa texter!
I nyhetsbrev är det viktigt att kill your darlings. En text som är längre är tre och en halv rad leder till att läsaren skumläser texten, och det vill du undvika. Kom även ihåg att på en mobil blir texten dubbelt så lång.
4. CTA utan att skrolla
Oftast vill du uppmana läsaren att interagera med ditt innehåll, och möjligheten för att detta sker minskar avsevärt om läsaren behöver skrolla för att klicka. Lyft det viktigaste högst upp, och se till att knappen är synlig direkt – glöm inte att även här dubbelkolla på mobilen.
5. Rätt storlek på texten
I snart tio år har regeln varit att ingen text som ska läsas på en mobil, dator eller padda är mindre än 16px. Se till att hålla dig till detta för att skapa optimal läsbarhet! Om du tycker det är svårt att följa denna regel är svaret enkelt – skriv kortare.