AI-genererad kriskommunikation – ett sätt att motverka informationsbrist?

För ett år sedan släpptes nyheten att Ukrainas utrikesdepartement skulle börja att använda en AI-genererad digital talesperson. Victoria Shi var namnet och syftet var att effektivisera så att diplomaterna fick mer tid för annat. Detta är bara ett exempel av flera där AI tillämpas som ett verktyg för strategisk kommunikation. En aktuell fråga är om AI kan användas också i krissituationer för att förmedla snabb krisinformation? Något som skulle kunna leda till ökad snabbhet och att informationsvakuum undviks (där informationsbrist leder till spridning av rykten och desinformation).

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En AI-hand som trycker på en knapp.

För ett år sedan släpptes nyheten att Ukrainas utrikesdepartement skulle börja att använda en AI-genererad digital talesperson. Victoria Shi var namnet och syftet var att effektivisera så att diplomaterna fick mer tid för annat. Detta är bara ett exempel av flera där AI tillämpas som ett verktyg för strategisk kommunikation. En aktuell fråga är om AI kan användas också i krissituationer för att förmedla snabb krisinformation? Något som skulle kunna leda till ökad snabbhet och att informationsvakuum undviks (där informationsbrist leder till spridning av rykten och desinformation).

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem