Ann Sonne: "Varför ska man egentligen kommunicera?"
Varför ska man egentligen kommunicera? Vad menar vi egentligen när vi pratar om att ha kommunikation som yrke? I den här krönikan delar Ann Sonne, medlem i Sveriges Kommunikatörers styrelse, sina tankar om hur kommunikationsrollen har utvecklats – och vad som gör den både spännande och utmanande.
Jag är civilekonom från början men har hela min karriär arbetat med det som ofta kallas corporate communication. Först på byrå, sedan inhouse (ja, det är svengelska termer, förlåt) och nu igen som konsult. När jag började arbeta för drygt 15 år sedan hade jag svårt att förklara för mina vänner och min familj vad det var jag egentligen gjorde. Även om det fortfarande kan kännas så ibland, så upplever jag att det har hänt något under de här åren. Att arbeta med kommunikation är inte riktigt lika luddigt. Men det kan fortfarande vara klurigt att peka på exakt vad utfallet är.
Vad är det då vi gör hela dagarna, vi som jobbar med kommunikation? Det finns förstås något kopplat till språk. Att behärska det, ha förmågan att hitta rätt ord och uttryck. Det finns något kopplat till lyhördhet och inkänning, att läsa av en målgrupp och anpassa budskap så att de landar rätt. Det finns något kopplat till taktik, att veta när det är rätt att vara proaktiv, när man bör avvakta, vem som bör prata och hur. Som med alla kompetenser, är det något man tränar upp och förbättrar ju mer man håller på. Men till skillnad från vissa andra områden, där det kanske finns ett större mått av tydligt rätta svar, så kan det inom kommunikation ofta handla om sannolikheter för olika utfall. Vi behöver förhålla oss till osäkerhet och rörlig materia.
Vi behöver också kunna samarbeta med många olika kompetenser. En person som exempelvis arbetar som pressekreterare behöver ha benkoll på allt det senaste som händer i bolaget, och ha kontaktpersoner i de mest spridda funktioner. Att kunna samarbeta handlar också om att hantera alla de olika åsikter som finns om hur kommunikationen ska skötas. Beroende på om du arbetar i en säljfunktion, med HR eller på finansavdelningen så kan du ha väldigt olika perspektiv på vad som är rätt sak att göra. Vad som är sant och viktigt. Och då behöver den som ansvarar för kommunikationen kunna göra en bedömning, fatta ett beslut, agera, stå upp för det.
Kommunikation är mindre luddigt idag. Men att veta när man ska kommunicera eller ej är fortfarande ett hantverk. Det är ombytligt och utmanande att använda erfarenhet för att lösa nya problem. Och det är vad som gör kommunikationsyrket roligt.