Anna Gissler om Stora Kommunikationsprisets nya kategori: ”Vi har kommit långt, men det finns mycket kvar att göra”
Anna Gissler är ny i juryn för Stora Kommunikationspriset och ser fram emot att ta del av inspirerande och nytänkande kommunikationsinsatser. Hon menar att årets nya kategori som fokuserar på hållbarhet, Framtidspriset, är viktig för att inspirera andra att ta en aktiv roll i den hållbara omställningen.
Anna har tidigare jobbat på Stockholms stad i flera år med bland annat näringslivs- och etableringsfrågor, place branding och internationell marknadsföring. I augusti började hon som chef för marknad och kommunikation på AMF Fastigheter och i år gör hon sin debut som jurymedlem i Stora Kommunikationspriset.
– Jag blev jätteglad när jag fick frågan att vara med i juryn för Stora Kommunikationspriset. Juryarbete är alltid energigivande, lärorikt och roligt.
Kreativitet och innovation
I sin roll som jurymedlem bidrar Anna med sin erfarenhet av att marknadsföra breda områden från sitt arbete med Stockholms stad och fastigheter, men även sin syn på värderingsbaserad kommunikation.
– Dessutom brinner jag för kreativitet och innovation. Jag hoppas på att se bidrag som påverkar människors syn och beteenden, tala då om att man kan påverka med sin kommunikation. Då har man verkligen lyckats i sin ambition att jobba med kommunikativa budskap.
”Vi har kommit långt men det finns mycket kvar att göra”
Framtidspriset, som lyfter kommunikation som har bidragit till en ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor, är helt rätt för Sveriges Kommunikatörer, menar Anna. Hon ser att hållbarhetsfrågor redan utgör en självklar integrerad del av många kommunikatörers vardag i Sverige och kommunikation är en viktig del av utvecklingen framåt.
– I Sverige är vi early adapters och tänker mycket på hållbarhet. Men för att skynda på utvecklingen behöver vi lyfta hållbarhetsutveckling och hur man kommunicerar kring det vilket är perfekt att göra med ett pris. Vi har kommit långt men det finns mycket kvar att göra.