Anna Lihr om myndigheters demokratiska ansvar: "Tydlighet och dialog är viktigt"
På Trafikverket innebär arbetet med kommunikation ett demokratiskt ansvar. Anna Lihr, kommunikationsdirektör på Trafikverket, berättar om utmaningarna med samhällskommunikation och hur hon ser på branschens framtid.
I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
Att Anna jobbar inom kommunikationsbranschen är ingen slump. Redan i unga år var hon intresserad av hur man skapar rätt förutsättningar för interaktion och hur budskap kan tolkas på olika sätt.
– Jag har alltid fascinerats av att sända och paketera ett budskap, och att det kan tas emot så oerhört olika beroende på mottagare, säger hon.
Hon brinner för samhällskommunikation och det faktum att god kommunikation och marknadsföring kan göra stor skillnad för människor.
– Jag har Sveriges roligaste jobb eftersom infrastruktur påverkar alla, vår vision är att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.
Demokratiskt ansvar i kommunikationen
Kommunikation är alltid viktigt, men på en myndighet innebär kommunikationsarbetet att man även har ett demokratiskt ansvar. Människor ska kunna tycka till om Sveriges infrastruktur och transport, men då gäller det att de ges möjlighet till dialog och kunskap om hur systemen och beslutsvägarna fungerar. Tydlighet och dialog är en viktig del av Trafikverkets arbetssätt, säger Anna.
– Vi måste göra det begripligt för omvärlden, varför vi gör åtgärder i transportsystemet och vad ska de få för effekt. Vi måste berätta det på ett tydligt sätt för att lyfta verksamheten och skapa förtroende. Även ha dialog om våra prioriteringar och förklara hur vi värnar om skattepengarna för att det ska räcka till så mycket som möjligt.
Fördelar med kommunikationsyrket: ”Blir aldrig färdig”
Det finns många utmaningar med att jobba som kommunikatör. Men Anna älskar utmaningar. Kommunikationsarbetet på Trafikverket är brett, bland annat ska de informera om förändringar– och alltid jobba mot målet att ingen ska skadas allvarligt i trafiken.
– Vi har otroligt många möjligheter på Trafikverket, vår kommunikation kan göra stor skillnad, säger hon.
Det roligaste med jobbet som kommunikatör är att hon aldrig slutar lära sig. Anna får möta nya människor och utvecklas varje dag.
– Jag blir aldrig färdig, det är det som är absolut roligast.
”Skapa förståelse för hur kommunikation bidrar”
Genom att vara medlem i Sveriges Kommunikatörer får man möjligheten att utvecklas tillsammans med andra som har samma utmaningar, säger Anna. Tillsammans utvecklar vi yrket och visar på hur kommunikation bidrar och skapar effekter.
– Det är viktigt att vi pratar ihop oss vilket ger oss ännu mer substans och gör oss mer relevanta i en snabb och föränderlig värld.
Framtiden är spännande, menar Anna. Det finns många vägar att gå och vi som kommunikatörer har ett stort ansvar att utveckla det kommunikativa arbetet.
– Vi behöver förflytta verksamheters kommunikativa förmåga. Hjälpa till att skapa förståelse för hur dialog, relationer och kommunikation kan bidra till helheten.