Att jobba med förebyggande kriskommunikation: ”När det sker ska vi vara redo”
Anna Granlund, kommunikatör på Brandkåren Attunda, har en unik insyn i brandkårsvärlden. Hon berättar om att arbeta förebyggande med kriskommunikation och vikten av sann och pålitlig kommunikation.
I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
Under flera år arbetade Anna inom reklambranschen och menar att hon satt på nästan alla stolar man kan sitta på. Hon har bland annat varit verksam som copywriter, byråchef och projektledare. Utöver det har hon även ett annat yrke – hon är författare av kriminalromaner. Hennes första serie utspelar sig dessutom inom brandkårsvärlden.
– Jag fick tips om att brandkåren Attunda sökte en kommunikatör. Det är en ganska mytomspunnen och speciell värld som jag hade mycket förståelse för i och med min research inför böckerna, så jag sökte jobbet och fick det.
Den största skillnaden för Anna som gick från privat sektor till myndighet anser hon är regelverket.
– Man måste tänka sig för mycket mer. Verkligen allt är offentligt.
”Informera och sprida kunskap”
På Brandkåren Attunda har hon titeln HR-kommunikatör, en roll som innebär arbete både internt och externt. Bland annat stödjer hon HR i rekrytering och employer branding, men jobbar även med att nå ut med viktig information inom organisationen.
– I det externa arbetet handlar det mycket om att informera och sprida kunskap. Det är en utmaning att nå fram med det, ju mer information vi kan sprida desto mer lär sig medborgaren om att förebygga krissituationer, säger hon.
Hanterar mer än bränder
– Vem ringer man när allt går åt pipan? Det är brandkåren. Vi hanterar otroligt mycket mer än bränder, till exempel hjärtstopp, bärhjälp till ambulans och just nu är det ju mycket explosioner. Det är högt och lågt, men hela tiden med säkerheten i fokus. Det är en otroligt komplex och lärorik värld.
För att öka medvetenheten om myndighetens arbete spenderar Anna mycket tid med brandmännen på plats för att följa och sprida deras aktiviteter. De samarbetar även nära med andra myndigheter för att gemensamt bistå medborgare att vara väl förberedda inför eventuella kriser. För att vara rustade för den uppgiften genomför de regelbundna utbildningar och tester internt.
– När det sker ska vi vara redo, säger hon.
Inte redo att lita på AI
– Hos oss är det otroligt viktigt att informationen är korrekt och sann. Jag är inte redo att lita på att AI ska skriva en text som vi ska stå bakom.
Kommunikation blir bara viktigare och viktigare, menar Anna. Som myndighet är det viktigt att vara transparanta, raka, pålitliga och aktuella. Att ha tillgång till Sveriges Kommunikatörers nätverk är en resurs som hjälper till med att hålla sig uppdaterad och att följa aktuella händelser inom branschen, säger hon.