Att kommunicera med hjärta och humor – Katarina Schmidt om kommunikationens betydelse 

Katarina Schmidt arbetar som kommunikatör och teamledare på kommunikationsenheten hos Göteborgs Spårvägar. Här delar hon med sig av sina tankar kring kommunikatörers betydelse och hur man får medarbetare att ta del av den interna kommunikationen under de få minuterna de har över.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Porträttbild på blond kvinna med svart klädsel

I vår intervjuserie "Hej medlem" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.

Medarbetarna – det bästa med jobbet  

– Det roligaste med mitt jobb är medarbetarna. Jag möter varje dag äkta göteborgare med både självinsikt och en vilja att göra ett bra jobb. Här bryr sig ingen om status eller titlar – alla vill bara hjälpa till.  

Katarina har tidigare arbetat med affärsstöd inom framför allt finans- och juridikbranschen. För tre år sedan bestämde hon sig för att byta karriär till ett yrke där hennes drivkraft att hjälpa andra värderas högre. Hon fann kommunikatörsrollen – äntligen var hon hemma! Katarina beskriver kommunikation som livsavgörande.  

– Kommunikation spelar en mycket större roll än vad många inser. Det är ett verktyg för att öka trivseln på arbetsplatsen, skapa lojalitet och bygga en god företagskultur.  

“Det kommunikation bygger går inte alltid att mäta i siffror”  

Det har diskuterats i samhället om kommunikatörsyrket verkligen behövs, Katarina anser att dessa diskussioner bottnar i att man inte förstår kommunikatörens betydelse. Om en roll dessutom är för bred och man förväntar sig för mycket, vilket många arbetsgivare gör, blir det svårt att mäta värdet av en kommunikatör, menar Katarina. 

– Det som spelar roll är inte alltid hur många nyheter du publicerar på intranätet – det är känslan, tilliten och kulturen som en kommunikatör bygger, och det går inte att mäta i siffror. 

Om dessa nedskärningar genomförs, kommer flera verksamhetsområden försämras, missförstånd öka och enhetligheten i kommunikationen försvinna, vilket kan ge ett oprofessionellt intryck. Även den interna kommunikationen, som bygger kultur, tillit och lojalitet, skulle försvagas, säger Katarina.  

– Jag förstår att de som inte vet vad kommunikatörsyrket innebär, och vilket värde det skapar för organisationen och samhället, kan tänka att man ska spara pengar där man inte ser ett direkt resultat. Men då missar man att kommunikatörens värde är något som smälter in i bakgrunden. Du märker inte dess frånvaro förrän det är borta.  

Katarinas tips till andra kommunikatörer  

  – För att göra ett bra jobb som kommunikatör och hålla innehållet relevant och uppdaterat på era kanaler, behöver du vara ute i verksamheten.  

Genom att vara närvarande i verksamheten lär du känna organisationen på djupet och bygger samtidigt relationer med medarbetarna. När de känner till vem du är och vad du gör, så har du möjlighet att bygga tillit och se till att de vågar och vill vända sig till dig med det de vill kommunicera. Det underlättar arbetet avsevärt, säger Katarina. 

Katarina berättar att hon ibland sätter sig och arbetar på spårvagnen för att själv uppleva trafiken, hastighetsbegränsningarna och vad som sker om något går fel. Denna tid har gett henne ovärderlig insikt och förståelse, vilket gör att hennes externa och interna kommunikation blir mer autentisk.  

– Majoriteten av medarbetare hos oss jobbar operativt i trafiken eller på våra depåer och verkstäder. Det betyder att de har väldigt begränsat med tid framför mobilen, vilket gör att jag verkligen måste förstå deras arbetsvardag och hur de talar, för att kommunikationen ska nå fram på rätt sätt. Vi använder till exempel mycket göteborgshumor i vår kommunikation, något som jag upplever verkligen uppskattas och ger resultat. Det är få människor som föredrar information i en allt för akademisk tonalitet.