Beata Stigmarker om kommunikatörens utmaningar: ”Kan inte ha för många hattar utan att kollapsa”
Beata Stigmarker, kommunikations- och marknadsansvarig på Jönköping City AB, kom in på kommunikationsyrket av en slump. Här berättar hon om arbetet med att utveckla en stad och utmaningarna som kommer med kommunikatörsyrket – utmaningar som samtidigt gör kommunikation till ett spännande och varierat arbete.
I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
Beata Stigmarker är marknads- och kommunikationsansvarig på Jönköping City AB, ett cityutvecklingsbolag som syftar till att utveckla Jönköpings stadskärna för företag, boende och besökare. Hon beskriver sin start inom kommunikationsbranschen som en slump – hon studerade statsvetenskap men rekryterades sedan till en marknadsavdelning.
– Jag började jobba på en marknadsavdelning och märke hur mycket jag gillade marknadsföring och kommunikation, och har fortsatt med det i 23 år, säger hon.
I sin roll som marknads- och kommunikationsansvarig jobbar hon med både den interna kommunikationen och den externa marknadsföringen mot alla som besöker och bor i Jönköping.
– Det är en väldigt blandad roll, högt och lågt.
Kommunikation som grundpelare
Hon beskriver kommunikationen som avgörande för att kunna sprida Jönköpings varumärke och grunden för att skapa en levande, trivsam och trygg stadskärna – något som gynnar alla. Att samla alla företag i kommunen och få dem att jobba tillsammans är en viktig del som inte hade gått utan kommunikationsinsatserna.
Tid och resurser är de största utmaningarna med Beatas roll. Det finns alltid mycket att göra som kommunikatör, säger hon.
– Oavsett vilken roll jag har haft inom kommunikation så är arbetet aldrig slut, man blir aldrig färdig. Man kan tro att det kommer en lugn period, men det blir aldrig lugnt. Det är ju också det som är roligt med att jobba som kommunikatör, det är varierat tempo och hög aktivitet.
”Kompetensutvecklingen blir faktiskt av”
– Jag gick med i Sveriges Kommunikatörer när jag började jobba i Jönköping och kände att jag ville lära känna folk, och det har jag verkligen gjort. Så just nätverkandet, utbytet andra medlemmar, och alla suveräna kurser är fördelarna med att vara medlem, säger Beata.
Kompetensutvecklingen blir faktiskt av genom att vara medlem då man får möjligheten att ta del av aktuella seminarier och webbinarium, säger hon. Det är annars lätt att det går flera år innan man faktiskt tar tag i att lära sig något nytt, menar Beata.
– I vår yrkesroll är det hektiskt och högt tempo så det är lätt att kompetensutveckling hamnar sist på listan, men här finns det en frekvens, regelbundenhet och dessutom ett brett utbud.
Förväntas kunna mycket om mycket
Hon beskriver kommunikatörsrollen som utmanande med tanke på att man ofta förväntas kunna mycket och mycket.
– Jag hoppas att det blir större förståelse för att vi inte kan ha för många hattar utan att kollapsa. Även att man i större utsträckning inser vikten av kommunikation, säger hon.
Beata behöver inte argumentera för sitt värde på samma sätt som andra eftersom det läggs resurser på att mäta resultatet, och då är det lättare att motivera kommunikationsinsatserna. Men det är fortfarande ett problem för många.
– Jag tror att det går framåt, men ibland blir det ju bakslag. Det är på gott och ont, men jag hoppas att det bidrar till förändring, säger hon.