Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

CSRD och kommunikatörer – vad innebär det nya EU-direktivet?

Under 2024 träder det nya EU-direktivet CSRD i kraft. Men vad innebär detta för kommunikatörer? Maria Westman, kursledare och strategisk rådgivare, förklarar förändringarna som direktivet bär med sig – och hur du bäst kommunicerar hållbarhetsinsatser.

En kvinna med axellångt hår som kollar in i kameran.

Maria Westman har mångårig erfarenhet inom marknadsföring, kommunikation, affärsutveckling och organisationsutveckling. Hon är grundare av och strategisk rådgivare på C by West som syftar till att ge rådgivning och stöd till företag och organisationer.

Hållbarhetskommunikation: “Finns en aktsamhet”

Enligt Maria har hållbarhetskommunikationen under de senaste åren utvecklats från att fokusera mest på miljöpåverkan till att fler inser att de även ska inkludera socialt ansvarstagande och ekonomiska aspekter.

– Hållbarhetskommunikationen behandlas dock fortfarande lite som egen materia och det finns en aktsamhet i vad som ska kommuniceras, det är fortfarande en del osäkerhet och rädsla att kommunicera fel för att undvika greenwash, alternativt att en del låter bli att kommunicera, det vill säga greenhush.

När Maria arbetar med och utbildar företag betonar hon vikten av att utmana arbetssätt. Enligt henne är det genom att ta denna väg som man kan finna mod och öka förtroendet i sin kommunikation. Detta anser hon vara särskilt viktigt när man kommunicerar hållbarhetsinsatser.

– Jag hoppas att fler kommer igång ännu mer, blir mer autentiska och kommunicerar sitt pågående arbete.

CSRD: Vad innebär det för kommunikatörer?

Under 2024 införs CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive. Detta nya EU-direktiv kräver att företag rapporterar effekterna av sina miljömässiga och sociala åtgärder. 

– Det innebär att kommunikatörerna måste vara insatta i den strategi som verksamheten har satt för sitt hållbarhetsarbete och känna till vad som ska aktiveras och skapa kommunikationen utifrån den. 

Kommunikatörer bör fördjupa sig i CSRD och särskilt fokusera på kraven för att rapportera om dubbel väsentlighetsanalys, menar Maria. Detta innebär att ta hänsyn till företagets påverkan på omvärlden och hur hållbarhet kan påverka företaget och affärsverksamheten.

– Det kommer att vara revision på rapporteringen och troligen kommer revisionen att ligga samtidigt som årsredovisningen i Sverige. Så det kommer att granskas av en revisor på samma sätt som finansiell rapportering.

Här kan du läsa mer om tidslinjen för rapporteringen.

Så lyckas du med hållbarhetskommunikation

Enligt Maria är hållbarhetskommunikation en kontinuerlig process. Hon rekommenderar att du löpande rapporterar det pågående arbetet, inklusive delmål och framtida planer, för att hålla intressenter informerade och visa att ni tar hållbarhetsarbetet på allvar.  

– Trovärdigt och autentiskt. Inspirerande och sakligt, säger Maria.

Vill du lära dig mer om hållbarhetskommunikation? Utforska Marias kurs Engagerande hållbarhetskommunikation här.

16e februari håller Maria ett webbinarium om hållbarhetskommunikation, håll utkik på webben för mer info!