Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Dagens arbetsmarknad för kommunikatörer – kompetenserna som gör dig eftertraktad trots arbetsbrist 

Efter 25 år som kommunikationschef jobbar Kristina Stutterheim numera med rekrytering av chefer och specialister på Brightness Executive Search. Hon delar sin syn på dagens arbetsmarknad för kommunikatörer och berättar vilka kompetenser som ökar din konkurrenskraft.

Kvinna som poserar framför kameran med träd i bakgrunden.

Börjar det bli lättare för kommunikatörer att få jobb?  

– Jag har inte sett några positiva förändringar för kommunikatörsyrket ännu, men det finns en mer positiv ton på arbetsmarknaden generellt.  Så förhoppningsvis innebär det också en positiv utveckling för kommunikatörer.  

Kristina vill dock poängtera att det inte gäller alla titlar under “kommunikatörsparaplyet”. Hon ser fortfarande en löpande efterfrågan på titlar som är kopplade till digitala roller eller internkommunikation. Med digitala roller syftar hon på kommunikatörer som har kompetens inom sociala medier och SEO.  

– För att lyckas som kommunikatör idag behöver du bred kompetens, det innebär också digital kompetens. Att exempelvis kunna skapa innehåll, filma och publicera måste alla kunna göra idag på någon nivå.  

Intern- och ledningskommunikation  

Intresset och efterfrågan för internkommunikation och rollen som ledningskommunikatör har ökat under flera år. 

 – Det är glädjande att se att intresset för den interna kommunikationen ökar. Kanske just för att det varit bistrare tider blir dessa områden extra viktiga inom många organisationer och företag. 

Exempel på titlar som kontinuerligt efterfrågas och tillsätts:  

  • Social Media Specialist  
  • Content Creator  
  • UX Writer  
  • UX Designer  
  • SEO Specialist  
  • Internkommunikatör  
  • AI Content Creator – Detta är en titel som inte efterfrågas idag men som börjat läggas till som en kompetens.  

Se alla titlar inom kommunikation här!  

Efterfrågade förmågor 

– En kommunikatör är ju ett komplement i ett sammanhang. Tiden är förbi där vi sitter på vår kammare och skapar kommunikation. Därför måste man vara bra på teamarbete, agila metoder, gilla att växla sammanhang och projektarbeten – De är förmågorna ser vi efterfrågas i många roller, inte minst inom kommunikation. Den här flexibiliteten blir ju extra viktig när distansarbete är en stor del av arbetet idag. 

– Jag blir så glad när jag träffar nyfikna kommunikatörer som alltid har sina ögon och öron öppna, och jag tror det krävs ännu mer av det idag.  Att hitta kommunikativa möjligheter inom organisationen och i omvärlden såväl som nyfikenhet på AI, teknik och nya arbetssätt. 

Kristinas tips till dig som söker nytt jobb  

Se det som ett heltidsjobb: Genom att upprätta rutiner och struktur kring arbetssökandet undviker du att det konsumerar hela ditt liv. Sök jobb 09.00-17.00, precis som en vanlig arbetsdag. Gör också sånt du tycker är roligt, fyll på med energi.  

Skapa ett tydligt cv: I ditt cv ska det framgå tydligt vem du är, vilka kompetenser du har och vad du gör idag. Gör det personligt så att de som rekryterar snabbt får en bild av dig och dina färdigheter.  

Fyll på med kompetens: Nätverka och delta i kommunikationssammanhang. Ta kortare kurser inom ämnen som gör dig mer anställningsbar utifrån dagens efterfrågan. Specialisera dig inom något område du brinner extra för.  

Ta extern hjälp: Ta hjälp av ditt fackförbund, en organisation eller en branschkollega som kan titta på ditt cv, se vad som kan förstärkas, fylla i luckor och ge ärlig feedback.  

Var öppen för olika anställningsformer: Sök vikariat, projektanställningar, interim. Man vet aldrig vad det kan leda till även om ditt långsiktiga mål är en heltidsanställning.