Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Dags att skicka in ditt bidrag – våra bästa tips inför Stora Kommunikationspriset

Inlämningen till årets upplaga av Stora Kommunikationspriset har öppnat och juryn ser fram emot att få upptäcka och hylla det senaste årets innovativa och betydelsefulla kommunikationsinsatser. I komplexa tider som dessa är det extra viktigt att vi lär oss och inspireras av varandra. Men hur sätter man ihop ett bra tävlingsbidrag? Och vad tittar juryn efter egentligen? Här har vi samlat våra viktigaste råd och tagit fram en checklista för att du ska kunna skicka in ett bidrag som tydligt sammanfattar dina insatser och når fram!

En kvinna som som skriver på ett block, framför sig har hon en dator. På höger sida ser man människor som firar på en scen.

Vad är Stora Kommunikationspriset?

Stora Kommunikationspriset har funnits i över 30 år och delas ut av Sveriges Kommunikatörer. Priset delas ut till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Bidragen tävlar i olika kategorier och vinnarna väljs ut av en expertjury. Här kan du läsa mer om tävlingen och kategorierna. Att delta i tävlingen är gratis för medlemmar oavsett hur många bidrag man lämnar in, icke-medlemmar är välkomna att tävla och då för ett pris motsvarande kostnaden för medlemskap.

Råd och tips till dig som vill lämna in ett bidrag

Vårt första råd är – skicka in! Tävlingen är ett viktigt sätt för branschen att ha koll på alla viktiga kommunikationsinsatser​​ som görs runt om i landet och ett värdefullt sätt för oss alla att lära oss och inspireras av varandra. Här är annat som är bra att tänka på:

  • Fundera noga igenom vilken kategori som är rätt för ditt tilltänkta bidrag. Läs gärna igenom kategoribeskrivningarna en extra gång - kanske kommer du då på att du har något ytterligare projekt som fler borde få läsa om.
  • Hämta gärna inspiration från tidigare vinnare och hur de presenterat sina insatser. 
  • Var noggrann när du sätter ihop ditt bidrag. Juryn tittar på väldigt många bidrag och vissa saker läser de om för första gången. Allt har därför betydelse – rätt bilder, tillräcklig information, konkreta siffror och självklart tydligt beskrivna utmaningar och tillvägagångssätt.
  • Var tydlig. Utgå från att den som läser bara vet det som du berättar.
  • Skriv inte för mycket. Det är lätt att skriva mycket när man vill få fram allt viktigt i projektet. Tänk på syftet med just denna sammanfattning, läs kategoribeskrivning och instruktioner noga och välj det som är viktigast utifrån det.
  • Skriv strukturerat. En tydlig struktur gör det lättare att se det viktigaste och få en konkret bild av själva kommunikationsarbetet. De viktigaste delarna att få fram är vad problemet eller utmaningen var, vad som var er lösning och vad kommunikationen ledde till för resultat. Det kan vara bra att låta någon som inte jobbat med projektet läsa igenom bidraget.
  • Beskrivningen av resultatet måste vara tydlig och konkret. Skicka med siffror och andra konkreta detaljer som påvisar effekten av kommunikationsinsatserna.
  • På vilket sätt är kommunikationsinsatserna verksamhetskritiska, affärskritiska eller samhällskritiska? Lyft gärna fram det större perspektivet som betonar kommunikationens värde.
  • Vad var särskilt bra? Lyft gärna fram hur ni utvecklade kommunikationen på ett innovativt och kreativt sätt.
  • Känn stolthet. Se sammanställandet av bidraget som ett sätt att lyfta fram kommunikationens viktiga roll och i samhället och ta åt dig – för du är en viktig del av det.

Checklista

Innan ni skickar in bidraget, kolla gärna en sista gång att allt detta är med:

  1. Tydlig beskrivning av uppgiften eller utmaningen och hur kommunikationen bidragit till att lösa den.
  2. Säkerställ att bidraget speglar kategoribeskrivningen och svarar på de frågor som ställs.
  3. Konkret beskrivna insatser. Det ska vara tydligt vad som gjorts. 
  4. Tydligt beskrivning av resultat samt siffror eller andra konkreta bevis. 
  5. Länkar till material som stärker bidraget. 

Stort lycka till! Vi ser fram emot att få läsa ditt bidrag!