Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Därför ska du lära dig GA4: ”Kritiskt verktyg i kommunikatörens verktygslåda”

Analys av kommunikationsinsatser kan upplevas som svårt. Men Lisa Walder menar att det är otroligt viktigt. Hon berättar om Google Analytics 4 och varför kunskap kring analys av webbdata är ett väsentligt verktyg i kommunikatörens verktygslåda.

En kvinna med långt svart hår som kollar in i kameran

Uppdatering: I början av juli 2023 kom besked om beslut från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) efter att myndigheten granskat hur fyra bolag använt Google Analytics. Sveriges Kommunikatörer följer och analyserar utvecklingen och vårt kursinnehåll kommer att anpassas efter det juridiska läget vid kurstillfället. 

Lisa Walder, Growth Strategist & Partner på Maniola studios, har sedan 2016 arbetat med Google Analytics och är i sin roll specialiserad på implementation och analys av webbdata. Hon menar att det som kommunikatör är viktigt att sätta mål och få konkreta bevis på vad som funkar – och vad som inte funkar. 

– Jag tycker det är härligt att visa resultat samtidigt som vi lär oss vad som funkar bra och mindre bra, säger hon. 

1 juli 2023 byts Universal Analytics ut till Google Analytics 4, en uppdatering som enligt Lisa är suverän, trots att tröskeln blir högre med det nya verktyget. Speciellt för nybörjare.

–      Det är inte lika användarvänligt för nybörjare men när du väl förstår hur det är uppbyggt och hur du använder verktyget på bästa sätt så finns det mycket bättre möjligheter att hitta den data som du behöver, säger Lisa. 

”Som att leta efter en nål i en höstack”

Lisa håller i en kurs i GA4, och där får du som deltagare börja från grunden. Innan du ens ger dig in i verktyget ska det etableras vad som är relevant att mäta och vilka insatser som bidrar till just dina verksamhetsmål, säger Lisa. 

– Att kartlägga behov innan man börjar använda verktyget är jätteviktigt, annars är det som att leta efter en nål i en höstack. 

Öka kompetens och självförtroende

Under hennes kurs får man lära sig bland annat GDPR i relation till GA4, implementation av GA4, hur det integrerar med andra verktyg, vilka standardrapporter som finns och hur man skräddarsyr dem. Slutligen det Lisa beskriver som det mest användbara – hur tolkar man siffrorna och vad är annorlunda från Universal Analytics? 

Målet med kursen är att du ska känna dig bekväm och självsäker, men för att lära sig verktyget är det viktigt att dedikera tid, säger hon. 

– Deltagarna ska öka kompetensen i syfte att känna självförtroende både gentemot andra och sig själv. 

Vikten av analysarbete 

Det är viktigt att veta vilken typ av kommunikation som faktiskt fungerar, och om du inte lägger tid på analysarbete tvingas du alltid att uppfinna hjulet på nytt, menar Lisa. 

– Om du känner igen dig i att vara lite osäker gällande GA4, tro mig, du kommer få enorm glädje när du har tagit dig tiden för att förstå det. När du känner dig bekväm kommer verktyget att ge dig otroligt mycket tillbaka oavsett var din karriär tar vägen. Det är ett kritiskt verktyg i våra verktygslådor.