Därför ska du satsa på medieträning: “Verktyg för att sprida ditt budskap”

Jennie Zetterström, expert inom krishantering och grundare av Buzzmore, understryker vikten av att förstå medierna för att effektivt kunna hantera en intervjusituation. Genom att stärka ditt självförtroende kan du öka verksamhetens synlighet och spridning samtidigt som du får rätt förutsättningar för att navigera i medielandskapet och framgångsrikt förmedla ditt budskap.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En kvinna med ljust hår som sitter i en soffa och ler mot kameran.

Efter att ha arbetat som pressperson i över 20 år valde Jennie att starta sitt eget företag. Nu är hennes huvudfokus att dela med sig av sin kunskap inom kris- och mediehantering både genom konsultuppdrag och utbildningar. Jennie har även etablerat en betydande närvaro på LinkedIn och distribuerar regelbundet sitt nyhetsbrev "Krisa med Jennie" där hon delar med sig av sina insikter och tips.

Skapa ett effektivt budskap

Under en medieträningskurs med Bodens kommun gick Jennie igenom grunderna i mediehantering. Deltagarna fick en djupare förståelse för hur medierna fungerar, vilken roll de spelar och hur man formulerar ett budskap som når fram på ett effektivt sätt.

– Hur bygger man ett bra budskap? Vad ska det innehålla? Man kan tro att det är något magiskt, men det finns faktiskt en enkel metod för att skapa ett budskap.

En av de bästa utbildningarna jag har gått

Vikten av kameraträning

När Jennie håller kurser inom medieträning är en av de mest givande delarna kameraträningen. Deltagarna får möjlighet att observera hur de presenterar sig själva och ta del av olika retoriska tips för att förbättra sina framträdanden.

– Det är väldigt värdefullt att se sig själv, och andra, på bild. Oftast är man bättre än vad man tror. Jag tycker det är viktigt att fokusera på det man är bra på, och sedan bygga vidare på det. 

Väldigt kul, nyttigt och användbart

“Viktigt att förstå sin roll”

– I dag är kommuner väldigt granskade, därför är det viktigt att chefer och talespersoner får rätt förutsättningar och verktyg för att kunna kommunicera sitt budskap. Det är även viktigt att förstå hur medierna funkar, då kan man uttala sig på ett sätt som blir tydligt. 

Jennie förklarar att många känner oro inför att kommunicera med media. Se det istället som en möjlighet för din verksamhet att få ökad synlighet och spridning, uppmanar hon. Dessutom uttrycker ofta deltagarna att de har fått med sig mycket mer än vad de förväntade sig. 

– Många säger efteråt att detta är något alla chefer borde göra eftersom det även kan användas i kommunikationen med medarbetarna, i panelsamtal eller vid viktiga möten. Oavsett när man framför ett budskap är det mycket fördelaktigt att utgå från medielogiken.

Bra, konkret och direkt användbart

Pepp istället för rädsla

När Jennie utbildar inom medieträning är hennes mål att deltagarna ska öka sin kunskapsnivå och känna sig säkra i sin kommunikation.

– Ett konkret mål är att förstå vikten av förberedelse inför kontakt med media. Dessutom strävar jag efter att de ska känna sig inspirerade och peppade inför sådana situationer, istället för att känna rädsla.

Vill du och ditt team utvecklas inom medieträning? Kontakta mig!

porträttbild på EvaHanna Wittrin
EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Chief learning officer (CLO)

Telefon: 072-287 18 71

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se