”Det vi gör är på riktigt, det kommer ifrån hjärtat”
Hygien- och hälsobolaget Essity har på bara två år blivit ett välkänt varumärke med hjälp av värdeskapande och modig kommunikation som lyfter tabubelagda ämnen. I ett samarbete med Fotografiska arrangerar man nu en utställning om hur hälsa och hygien påverkar människors välbefinnande. Sveriges Kommunikatörer blev inbjudna för att höra mer.
För tredje gången arrangerar Essity och Fotografiska en gemensam utställning med syftet att visa hur hälsa och hygien påverkar välbefinnandet. Den här gången är temat ”Power of Hands” och det är den prisbelönta fotografen Malin Fezehais bilder som ställs ut.
Samarbetet utgår från Fotografiskas plattform ”Fotografiska For Life” och Essity fungerar som kunskapspartner till utställningen.
– Vi vill att varje besökare av utställningen – såväl i Fotografiskas lokaler som på digitala plattformar – ska bli en ambassadör för god handhygien
– God handhygien kan förebygga spridning av infektioner och smittor, och i förlängningen rädda liv, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity, när hon välkomnar Sveriges Kommunikatörer i Fotografiskas lokaler i Stockholm.
Samarbetet är en del av Essitys kommunikationsstrategi där bolaget vill öka människors välbefinnande och lyfter frågor om hur hygienstandarden världen över kan höjas. Utställningarna har blivit en succé med många besökare men har även fått enorm spridning digitalt.
– On this communication platform we collaborate with influential photographers, NGO organizations, health experts and other partners. Together we can reach many more people if we are sharing the same messages, säger Ben de Vries som är Brand Content Director på Essity och fortsätter:
– What is great working with data and targeted communication on social media is that we can optimize based on audience performance. It is very interesting to see the differences in audience behavior of customers, potential talents, policy influencers and investors. The online engagement and interactions gives us a good insights in what content works for what audience in each country.
En bild säger mer än tusen ord
Essity (och tidigare SCA) har genom åren drivit många initiativ för att lyfta kvinnor, jämställdhet och tabubrytande utbildning om menstruation och inkontinens. Till exempel lokala aktiveringar som kampanjen ”Mensutmaningen” och globala utvecklingsprojekt om vattenförsörjning och sanitet i samarbete med FN.
Fotografiska hade aldrig tidigare arbetat med ett kommersiellt företag på detta sätt, men insåg snart att samarbetet skulle passa bra inom konceptet ”Fotografiska for Life” och att man tillsammans kunde lyfta fram FN:s hållbarhetsmål. Ett krav har dock varit att inte inskränka den konstnärliga friheten.
– Vi har alltid fokuserat på bild i vår kommunikations och redan för många år sedan arrangerade vi tävlingar för kvinnliga fotografer, säger Joséphine och fortsätter:
– Ett foto talar alla språk och säger mer än tusen ord, och är också en bra öppning för dialog och diskussion. Det handlar om perspektiv och med bilder kan vi skapa känslor, diskussion och berätta historier på ett mänskligt och verkligt sätt.
”Det kommer från hjärtat”
Joséphine och Bens engagemang lyser igenom när de berättar om projektet. De har själva träffat många utsatta personer när de arbetat med utställningarna. I en av dem ser vi till exempel Edwina White i sitt hem, en kvinna som i många år led i tysthet och inte vågade söka hjälp för sina inkontinensproblem på grund av skam.
– Att personligen möta fantastiska människor som Edwina eller de underbara flickorna i Mexiko och höra dem säga att deras välbefinnande är så mycket bättre nu är otroligt. Det motiverar mig varje dag när jag går till jobbet, säger Joséphine.
Hur kommer det sig att Essity har lyckats så väl med sin värdeskapande kommunikation?
–Det här samarbetet handlar inte bara om bilder, det handlar om att bryta tabun som hindrar människors välbefinnande. Det är i samklang med vår företagsvision som går ut på att förbättra människors välbefinnande överallt.
Många organisationer arbetar i dag med värdeskapande kommunikation, men det är inte alltid man ser det otroliga genomslag som Essity har fått. Vad beror det på? Enligt Joséphine och Ben är svaret enkelt:
–Det vi gör är på riktigt. Det kommer från hjärtat.
Länk: