En vd med en bild och en kommunikationsexpert med skärpa
Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör och Haval Van Drumpt, vd Tre, vinnare av Årets kommunikativa ledare 2020 samtalar med Hanna Brogren, generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer om företagets förändringsresa. De delar med sig av sitt samarbete och konkreta initiativ för att lyfta denna kompetens i organisationen.
Haval van Drumpt kom in som vd 2019 och Mårten Lundberg kom endast ett par år tidigare. Uppdraget från styrelsen var mycket tydligt:
- Återta tillväxt
- Öka lönsamhet
- Ompositionera varumärket tillbaka till utmanarandan
Haval som ständigt erfarit att intern kommunikation är nyckeln till förändring var noga med att kommunikationsdirektören var en av de första han träffade.
– Det är så du får en ärlig bild av bolaget, men också av hur andra ser oss, säger Haval.
Sen gick det fort. Snabba beslut och en noggrannhet i förankringen gjorde att Tre snabbt kunde omformulera redan existerande värderingar för att göra de ännu tydligare och mer slagkraftiga. Mårten berättar att Haval kom in med en medryckande energi.
”Paketeringen är halva jobbet”
De berättar båda att det fanns gott om diskussion och ibland blev det ganska trögrott. Mårten poängterar att det är viktigt att värderingarna är verb, alltså saker man kan aktivt göra. Haval fyller i på samma spår.
– Det ska inte vara fluffiga powerpoints och klatschiga ord. Därför blev det väldigt bra.
Till slut landade de i den vision de nu arbetar med: We think like challengers, we act like champions and we work like buddies.
Mårten understryker att paketeringen varit halva jobbet, såväl det visuella som tonaliteten, för att engagera medarbetarna.
– Det är ett sätt att skämma bort medarbetarna, visa att man bryr sig. Presentationsmaterialet har varit väldigt snyggt.
”Jag har en bild, kan du sätta lite skärpa på den?”
Faktum är att allt ledningsmaterial hos Tre går genom kommunikationsavdelningen. De mäter också hur effektfulla presentationerna är. Hanna instämmer om att kommunikation lätt är något som alla upplever att de kan och Haval menar att det är verkställandet som man bör lämna till experterna.
– Om jag får uttrycka mig lite slarvigt blir jag förbannad på hur folk i ledningsgruppen ger sig själva rätten att vara kunniga på alla områden, framförallt kommunikation, säger Haval. Jag brukar aldrig ifrågasätta min läkare när jag får ett recept. Jag ifrågasätter inte att Mårten kan sitt område mycket bättre än vad jag kan. Jag brukar säga ”Mårten, jag har en bild, kan du sätta lite skärpa på den?”. Huvudsaken är att vi når ut. Lägg energi på innehåll. Mårten och hans gäng paketerar rätt.
Konsekvens och positiv energi
Kommunikationens roll fick extra tyngd under pandemin där konsekvens och tydlighet har varit en viktig grund. Till det poängterar de båda att positiv energi har varit väldigt viktigt att jobba med. De har engagerat medarbetare i allt från skapandet av kokböcker för att hjälpa de att äta bra, tävlingar för att få medarbetare att röra på sig och roliga aktiviteter och utmaningar i sociala medier.
– Kommunikation är det enda kittet du har som binder ihop hela företaget på distans, säger Haval.
Medarbetarundersökningarna och resultaten visar att han och hans team fortsätter att nå framgång med sitt kommunikativa ledarskap.
– Jag har aldrig tvivlat på kommunikationens kraft, men i och med Stora Kommunikationspriset har jag fått ett kvitto på att jag haft rätt. Stort tack till er för att ni hjälper mig fortsätta på den inslagna vägen.
Hela samtalet finns filmat och går att se här, eller lyssna på som podd här.