Främja tillväxt och effektivisering: “Utan en AI-strategi kan man halka efter”

Hur ska du anpassa din verksamhet till den teknologiska utvecklingen på ett sätt som både gynnar och effektiviserar? Sofie Lindblom lyfter betydelsen av att skapa en AI-strategi som drar nytta av utvecklingen – och stärker företagets tillväxt.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En kvinna med långt blont hår och en vit hatt som ler.

Sofie är utbildad civilingenjör inom medieteknik från Linköpings Universitet och National University of Singapore. Hon har tidigare arbetat på bland annat Spotify som innovationschef och har grundat två bolag, idéation360 och SP_CE.

– Teknikintresset har jag med mig sedan barnsben, jag har alltid gillat att koppla ihop sladdar och få saker att funka, säger Sofie.

Utmaningar och risker med AI

Hur spännande AI-utvecklingen än är så finns det utmaningar och risker – både på organisatorisk- och samhällsnivå. Ett exempel på detta är de fördomar och bias som kan finnas i AI-system, berättar Sofie.

– Vi vet att AI-modeller har bias, och det är något vi behöver ha i åtanke.

Det pågår även en diskussion ifall AI kommer att ersätta yrkesroller och leda till ökad arbetslöshet – samtidigt som debatten om medborgarlön återigen har blossat upp, säger Sofie.

– Optimister menar att det kommer att skapas nya jobb, och pessimister fruktar ökad arbetslöshet.

“Utan en strategi hamnar AI på sidan”

– Man måste ligga nära tekniken om man ska hitta de nya möjligheterna, säger Sofie.

Hur kan ni som företag undvika dessa utmaningar och få ökad automatisering, effektivisering och kreativitet? Det finns ingen “one size fits all”, menar Sofie som rekommenderar alla verksamheter att skapa en AI-strategi. Innehållet i strategin bör anpassas efter verksamhetens unika förutsättningar, bransch, kundbas och långsiktiga mål.

– Att förstå var man befinner sig och vart man vill nå är grundläggande när man sätter tekniken i ett strategiskt sammanhang, säger hon.

Hon betonar att en strategi kan fungera som en "färdplan" för att säkerställa att organisationen har en struktur och tydlig agenda för hur teknologin ska användas. 

– Utan en strategi hamnar AI bara på sidan av, och om det inte kommer upp på agendan kommer det inte att ske.

Så skyndar du på processen

Som en del av att förbereda företaget ser Sofie utbildning som en avgörande faktor. Därför anser hon att kursen "AI-strategi för marknads- och kommunikationschefer: Rusta för framtiden genom möjligheter med AI" är ett viktigt steg för företag att ta.

– Sensemaking-processen – alltså att förstå och tolka den här tekniken – kan påskyndas genom utbildning. Det är nödvändigt med tanke på hur snabb utvecklingen är.

Hon understryker vikten av att företag och organisationer inte bara implementerar AI för sakens skull, utan att det blir en strategisk del av verksamhetens framtida tillväxt och effektivisering. 

– Oavsett om AI är en del av en separat strategi eller integreras i den befintliga affärsmodellen, måste det finnas en tydlig plan för hur tekniken ska användas för att man inte ska halka efter.

Är du intresserad av AI och strategi? Missa inte Sveriges Kommunikatörer på Internetdagarna 2024! Som medlem får du rabatt på den digitala konferensen, ta del av din rabattkod här.