Framtiden är nu – Trendrådet avslöjar trenderna som formar morgondagens kommunikation

Sveriges Kommunikatörer lanserar i dag Trendrådets framtidsspaningar, där en expertgrupp tillsammans har blickat framåt och identifierat några av de viktigaste trenderna som kommer att forma kommunikationsbranschen. Med fokus på teknologiska framsteg, säkerhet, tillit och autentiska relationer ger rapporten en inblick i framtidens kommunikation och dess utmaningar. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En lila bakgrund, på den står det "Trendrapporten 2025"

Trendrådet samlar experter från byråer, näringslivet och det offentliga för att tillsammans spana på omvärldens rörelser och hur det kan påverka vårt yrke och vår bransch. Vad innebär den snabba teknikutvecklingen för kommunikationen? Och hur ska vi navigera i en värld där säkerhet, tillit och äkthet blir allt viktigare? 

– Vi står vid en tidpunkt där kommunikationen är mer avgörande än någonsin. Men också mer utmanande. Att förstå och använda de nya verktygen – och samtidigt hålla fast vid de mänskliga värdena – är vad som kommer att göra skillnad, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.

– Framtiden har tyvärr inte tålamod att vänta på den som blickar bakåt. Ska vi som kommunikatörer kunna skapa affärsvärde och kundnytta krävs det att vi inte bara förstår vilka trender som kommer påverka oss, det krävs dessutom att vi har kraft att driva på våra organisationer för att hänga med i det förändringstempo som krävs för att kunna kommunicera effektivt, säger Hannes Hervieu, Chef innehållsutveckling och digitala kanaler, ICA Sverige.

En ny värld, nya krav

Kanske viktigast av allt - kommunikatörer står inför ett vägval. Vi måste vara både innovativa och ansvarstagande. Den digitala utvecklingen är snabb, men vi kan inte släppa taget om det som gör oss mänskliga. Det handlar om att vara autentiska, att skapa äkta relationer och att kommunicera med precision. 

– Framtiden tillhör dem som vågar tänka nytt och agera med hjärta och hjärna. Kommunikatörer har en nyckelroll i att skapa förståelse, bygga förtroende och leda förändring, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.

– Att trendspana handlar om mer än att hitta nästa spännande grej, vi kommunikatörer måste ständigt titta runt hörnet för att förstå och nå våra målgrupper, precis som samhället i övrigt är ju också de i ständig rörelse, säger Niklas Kjellberg, Press- och kommunikationsansvarig, Utbetalningsmyndigheten.  

Initiativet är taget för att tillsammans blicka framåt och förstå den utveckling som händer i vår omvärld, och hur den påverkar vårt yrke. Vi ser gärna Trendrådets spaningar som bränsle in i ett framåtblickande samtal på arbetsplatser och i branschen.

Trendrådet består av: 

  • Niklas Kjellberg, Press- och kommunikationsansvarig, Utbetalningsmyndigheten 
  • Louise Carlstedt, Strateg, Spökskrivare samt grundare och Vd för Copy-Lollo. 
  • Maria Hazard, Vd, Obeya 
  • Andrea Lewis Åkerman,  Kommunikationschef, Google Sverige 
  • Shahbaz Khan, Chef för Public Affairs, Göteborg Energi 
  • Patrik Peter, Vd och ledarskapsrådgivare, Michaël Berglund Board & Leadership Services AB 
  • Nicole Kavander, Strateg, skribent och medgrundare till All of us 
  • Hannes Hervieu, Chef innehållsutveckling och digitala kanaler, ICA Sverige 
  • Petra Kangas, Kommunikationschef, Norrmejerier 
  • Johanna Lindberg, Head of Strategy, ABBY.WORLD 
  • Jakob Mjöbring, Pressansvarig och kommunikatör, Umeå universitet 
  • Jennie Sinclair, Investerare och kommunikatör inom tech 
  • Roshanak Fatahian, Client Director och DEI Director, NORD DDB samt medgrundare till All of Us 
  • Caroline Thunved, Vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer 
  • Anna Saxberg, seniorkonsult och partner på Gullers Grupp, har faciliterat arbetet. 
  • Vendela Kirsch, PR- och opinionsansvarig på Sveriges Kommunikatörer, har varit projektledare.
En person som skriver på en laptop

Ta del av rapporten!

Ta del av framtidens spaningar och ladda ner rapporten från Trendrådet här.