Här är orden och trenderna att ha koll på 2023!

Som kommunikatör möts du säkerligen konstant av nya begrepp och förkortningar som du känner att du borde ha koll på. Vissa begrepp visar sig vara buzzwords som försvinner, medan andra är här för att stanna. Vi har listat orden och trenderna du behöver ha koll på 2023!

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Byggklossar i trä med texten 2023 Trend

POV – Point of View

POV är en allt vanligare förkortning som används framförallt av Generation Z. POV står för point of view, det vill säga att se en händelse ur berättarens synpunkt. Förkortningen används framförallt i memes på sociala medier, men är också en vanlig förkortning i marknadsförings- och kommunikationssammanhang. 

AI-genererade bilder

Under 2022 fullkomligt exploderade fenomenet AI-genererade bilder. Under hösten skapade släktforskningstjänsten MyHeritage en AI-tidsmaskin, där användare kan ladda upp foton på sig själva och få tillbaka bilder på hur de skulle se ut under olika historiska perioder. Konceptet blev en oerhörd framgång, och både inspirerar och banar vägen för hur vi kan använda AI-genererade bilder i vår kommunikation.

ChatGPT

I slutet av november lanserades Chat GPT, en chattrobot som med hjälp av artificiell intelligens kan svara på frågor och genomföra hela skrivuppgifter på kommando. Chat GBT är utvecklat av forskningsföretaget Open A som bland annat ligger bakom Dall-E, en liknande tjänst som skapar AI-genererade bilder utifrån ett kommando.

Chattroboten har väckt frågor och funderingar inom skolväsendet och på universiteten, där man ser en risk att skolelever och studenter tar genvägar och låter roboten genomföra skriftliga uppgifter. 

Virtuella event och liveshopping

Under pandemin öppnades möjligheterna upp för att shoppa och gå på event helt digitalt. Liveshopping innebär att du helt sömlöst kan köpa ett företags produkter under en livevideo-sändning. Ett virtuellt event innebär samma sak, fast utan att köp är involverade. 

I 2023 kommer allt fler företag och organisationer använda sig av virtuella event och liveshopping för att marknadsföra sin verksamhet och kommunicera med sina målgrupper, enligt en undersökning från HubSpot. Sociala medier såsom Facebook, Instagram och TikTok har storsatsat på liveshopping och virtuella event: exempelvis genom att utveckla tjänsterna Instagram Live Rooms och Facebook Live Shopping.

Deepfake

Definitionen av deepfake, eller falsk maskininlärning, är när en person i en befintlig bild eller video ersätts med någon annan, och genom maskininlärning uppfattas som äkta. Maskininlärning gör det möjligt att på ett enkelt sätt låta personer i filmklipp få någon annans ansikte och röst – med mycket trovärdigt resultat. 

Deepfake representerar baksidan med AI och maskininlärning, där tekniken bland annat används av bedragare för att begå olika digitala brott, för att skapa fejkat pornografiskt innehåll och för att påverka oss politiskt. Deepfake kommer att innebära en allt större utmaning för oss, och betonar vikten av källkritik och integritet på nätet.