Helena Brunkman – "Storytelling hjälper dig att skära igenom bruset"

I en värld där vi dagligen drunknar i information är Storytelling nyckeln till att nå fram, bli ihågkommen och skapa engagemang. Men vad är det egentligen som gör berättelser så kraftfulla – och hur använder man dem på ett smart sätt i kommunikationen? Vi har träffat Helena Brunkman, kursledare och grundare av videoappen CLIPSK, som lär oss mer om Storytelling och delar med sig av sina 5 bästa tips för att lyckas.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Kvinna i kortklippt hår poserar framför kameran.

Ett effektivt sätt att engagera

Storytelling talar direkt till våra känslor, och just känslor är det som gör att vi minns, bryr oss – och agerar! Som till exempel att få människor att köpa något eller att agera på ett särskilt sätt. Det är alltså inte fakta som får oss att ta beslut, det är historier. En bra berättelse kan få ett komplext budskap att kännas mänskligt, angeläget och relevant.

– Det handlar inte längre bara om att informera – det handlar om att engagera.

Vi lever i ett överflöd av information – men vi lyssnar bara till det som känns meningsfullt. Storytelling hjälper dig att skära igenom bruset. För kommunikatörer i offentlig sektor och stora företag är det särskilt viktigt; de har ofta viktiga men komplexa budskap att förmedla till målgrupper som kanske inte alltid är så intresserade från början. Med Storytelling kan de görabudskapen mer tillgängliga, mer minnesvärda – och faktiskt mer mänskliga. Det handlar inte längre bara om att informerautan om att engagera, säger Helena.

Därför fastnar inte din berättelse

– Många glömmer konflikten.

Helena menar att de vanligaste misstaget är att inte våga vara personlig. Att gömma sig bakom fakta, siffror och organisationsspråk. Ett annat misstag är att man glömmer konflikten – det som står på spel. En berättelse utan utmaning är som en film utan spänning: lätt att glömma. Många vill också börja med lösningen, men kraften ligger ofta i att först visa problemet och att lyfta fram kampen innan segern.

Konkret, kreativt och insiktsfullt

Helena är just nu aktuell med en kurs i Storytelling – för både den som är ny inför metoden, och den som kört fast och behöver ny inspiration. Kursen blandar teori med praktiska övningar och bygger på att deltagarna själva får arbeta med sina egna berättelser.

Här kommer deltagarna få analysera exempel för att upptäcka mönster och lära sig bygga berättelser som verkligen fungerar. Med rätt vägledning, tydliga verktyg och konkreta regler för hur man rollbesätter sina historier får de insikter som kommer att förändra hur de ser på sin verksamhet, sina kollegor – och framför allt sina målgrupper, säger Helena.

Helenas 5 tips för att skriva bra och engagerande storytelling:

  1. Börja med konflikten – Vad är utmaningen? Vad står på spel? Det är här läsaren börjar bry sig.
  2. Bestäm vem som är hjälten – Det kan vara en användare, medborgare eller till och med organisationen själv. Någon vi kan följa.
  3. Använd detaljer – Små konkreta beskrivningar gör berättelsen levande och lätt att visualisera.
  4. Skildra kampen – Tänk början, mitten, vändpunkt och slut. Det är storytellingens ryggrad.
  5. Skriv med hjärta – redigera med hjärna – Var modig i första utkastet, fånga känslan. Sen kan du finjustera så det blir tydligt och träffsäkert.