Hélène Barnekow: ”Tillgänglighet, empati och lyhördhet är grunden för kommunikation även i en digital kontext”
Den interna kommunikationen är en del av hjärtat i företaget, menar Microsoft Sveriges vd Hélène Barnekow. Genom att kombinera relevant information med engagerande aktiviteter har de hållit energinivån uppe.
Förmågan att lyssna inåt och samtidigt vara tydlig var det juryn för Stora Kommunikationspriset tog fasta på i Hélène Barnekows ledarskap när hon blev 2021 års kommunikativa ledare. Vet du någon som som förtjänar att vinna priset år 2022? Skicka in ditt bidrag här.
Stort grattis till vinsten! Har du kunnat fira detta?
– Jag har firat utmärkelsen med min familj. Hemma kämpar jag numera med att kamma hem titeln bästa kommunikativa mamma. Skämt åsido, jag ser verkligen fram emot att fira vinsten tillsammans med alla medarbetare på Microsoft Sverige så snart det är möjligt. Till dess tackar jag alla kollegor som har uppmärksammat mig internt via vår svenska Yammer-grupp, och för alla hejarop från mina kontakter och bekanta!
Vad skulle du säga var den viktigaste delen i att du vann detta pris?
– Jag skrev på Instagram att jag fullkomlig älskade juryns motivering, jag kunde inte ha blivit gladare än när juryn lyfte fram lyhördhet och tydlighet som nyckelfaktorer i mitt ledarskap och som huvudingredienser för att skapa en företagskultur som styr mot våra mål. Det är precis det här jag vill uppnå med mitt kommunikativa ledarskap. Jag ser utmärkelsen som ett kvitto på att den interna kommunikationen från ledare är oerhört viktig för ett företags kultur, välmående och för att behålla fokus på affärens syfte och mål. Och att den interna kommunikationen verkligen är en del av hjärtat i företaget – och självklart hänger samman med den externa kommunikationen.
Vad har varit särskilt utmanande för ert kommunikationsarbete under 2020 och vad har ni lärt er av det?
– Pandemin har ju helt klart ställt allting på sin spets. Aldrig förr har internkommunikation och tydlig ledarskap varit så viktigt. För vårt kommunikationsarbete har mixen mellan aktuell och relevant information till organisationen, blandat med aktiviteter och projekt som skapar engagemang och håller energinivån uppe, varit avgörande. Vi har lagt mycket fokus på att säkerställa våra medarbetares välmående, haft virtuella fikapauser med vår barista Boris som sänts från Stockholmskontoret, och hjälpt nya medarbetare att bredda sitt interna nätverk via digitala speed dating-träffar. Lärdomarna har varit många. Som ledare tar jag med mig att tillgänglighet, empati och lyhördhet är grunden för kommunikation även i en digital kontext.
Vad har du för förhoppningar och planer för kommunikationsarbetet framåt?
– Jag ser fram emot att kunna blicka mot en framtid där insikter och lärdomar från det gångna året blir viktiga eftersom många företag inte kommer gå tillbaka till det gamla sättet att jobba, utan snarare anamma en hybrid värld. Mina planer för kommunikationsarbetet framåt är att fortsätta prova nya kommunikationskanaler och aktiviteter för att bygga vår interna kommunikation och vårt medarbetarengagemang. Jag vill fortsätta utvecklas i mitt arbete som en synlig och lyhörd ledare för Microsoft Sverige, både internt och externt. Just nu gör vi mycket inom hållbarhet, tillit, kompetensutveckling, och, som alltid, innovation. Och det här arbetet avstannar aldrig, man blir aldrig klar med kommunikation. Det betyder att man själv hela tiden också måste lära nytt och testa nytt. Tack för att ni har peppat oss att fortsätta den resan framåt med full kraft!
Nu kan du skicka in ditt bidrag för Stora Kommunikationspriset 2022! Läs mer här