Hur du skapar UX som lugnar och visar vägen: 3 tips
Välformulerade UX-texter innebär att människor inte behöver tänka efter, menar Mattias Åkerberg, copywriter, UX-writer och kursledare för Sveriges Kommunikatörer. Under ett webbinarium den 5 mars berättade Mattias hur du blir en bättre UX-skribent genom att använda dig av empati och tydlighet.
Människor möts av 70 nya val varje dag
Varje dag möts vi av felmeddelanden och dialogrutor vilket har en negativ påverkan på vår hjärna och kropp. Forskning visar att felmeddelanden ökar stresshormonet kortisol i hjärnan – därför är det viktigt att känna empati när vi utformar UX-texter. När en stressad person vill boka en taxi och ett felmeddelande dyker upp hjälper det inte att möta den personen med humor eller negativitet. Undvik därför humoristiska ord såsom hoppsan, fel, och error. Försök i stället att sätta dig in i den personens situation och anpassa dina ord därefter, tipsar Mattias.
3 konkreta tips på hur du blir en mer empatisk UX-writer
Mattias delar med sig tre ledord som du kan tänka på när du skapar felmeddelanden.
Kristallklart: Otydliga meddelanden förargar och förvirrar läsaren, undvik detta och gör det så tydligt som möjligt, läsaren ska inte kunna göra fel.
Koncist: Var noggrann och använd tydliga ord som läsaren känner igen hela vägen.
Konstruktivt: Bygg upp ditt felmeddelande med fokus på positivitet. Detta kommer ge ett lugn och ge en känsla av trygghet.
Tänk rättmeddelande i stället för felmeddelande
Felmeddelanden tenderar att bidra till minskat förtroende hos mottagaren. Fokusera på att så enkelt som möjligt berätta för läsaren hur den kan göra rätt i stället för att meddelade vad det är som har gått fel. Att utforma ett “rättmeddelande” ger trygghet och vinner tillbaka tilliten. Tänk positivt!