Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Jenny Fridh är ny i juryn för Stora Kommunikationspriset: “Jag tror på nyfikenhet och att dra nytta av utmaningar”

Jenny Fridh, kommunikations- och hållbarhetschef för Synsam Group, berättar om koncernens arbete med att gå över till en cirkulär affärsmodell. Hon betonar också vikten av att anpassa sig till förändringar och att bygga relationer med målgruppen. För Jenny är mod, nyfikenhet och relationsskapande kvaliteter hon letar efter i vinnare av Stora Kommunikationspriset.  

Jenny Fridh, kommunikations- och hållbarhetschef för Synsam Group

Jenny Fridh är kommunikations- och hållbarhetschef för börsnoterade Synsam Group. I sin roll fokuserar hon på internkommunikation, corporate communications, media och PR, public affairs och hållbarhet. 

– Vi ligger i framkant när det gäller hållbarhet och försöker just nu att gå över till en cirkulär affärsmodell, där vi bland annat har satt upp mål för i stort sett alla delar av vår värdekedja. Ett stor sak är att vi har flyttat hem en del av glasögonproduktionen från Asien till vår produktion i Östersund. Vår första svenskproducerade kollektion, Jämtö har kommit ut, där bågen består av 69 procent biobaserat material.

Idag står kommunikatörsrollen inför ständig förändring. Jenny tror att de kommunikatörer som lyckas anpassa sig till dessa förändringar kommer att vara mest värdefulla för sina organisationer. Hon betonar också vikten av att bygga relationer med målgruppen, eftersom vi fortfarande är samma gamla människor som vill känna gemenskap med andra.

– Tiderna och omvärlden förändras, de som vinner är de som anpassar sig och med stor nyfikenhet utforskar och anammar det nya. Vi implementerar allt mer datadrivna arbetssätt, och nu närmar sig AI-revolutionen med stormsteg. Jag tror på att anamma och dra nytta av utmaningar, och att välja att se på dessa som möjligheter istället. 

Jenny om Stora Kommunikationspriset: Vill se vilja och mod i vinnarbidragen

För Jenny finns det fyra hörnstenar som utgör riktigt bra kommunikation: förtroende, emotion, tydlighet och agerande. Hon tror också att värderingar och kultur, mod och nyfikenhet samt mätbarhet är viktiga perspektiv att ta med sig till bedömningen av Stora Kommunikationspriset. 

När det gäller vad Jenny vill se i ett vinnarbidrag är det människan bakom som är viktigast för henne. Hon letar efter modiga och nyfikna kommunikatörer som kan skapa relationer genom sin kommunikation och få henne att känna och agera.

– Det ska klicka hos mig. Jag vill se en vilja och ett mod för att jag ska kunna känna och agera. Om kommunikatören och teamet bakom bidraget får målgruppen att göra det så kommer jag att svepa höger direkt!