Johnny F Kroneld: ”Jag spår en lysande framtid, men branschen kommer att förändras”

Johnny F Kroneld har lång erfarenhet inom den konstant föränderliga kommunikationsbranschen. Han ser branschens framtid som ljus – men menar att det är viktigt att hänga med. Människor går inte att ersätta, men den teknologiska utvecklingen går inte att undvika.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En man som står i ett stall och ler mot kameran

I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter. 

Johnny F Kroneld är utbildad inom film och medieproduktion, men väl ute i yrkeslivet jobbade han mycket med marknadsfrågor. Något som ledde till en karriär inom kommunikationsbranschen. Han har arbetat på bland annat Coca Cola, Unicef och Barncancerfonden och sedan juni 2023 är han kommunikationschef på Hundstallet – en organisation som arbetar med att hjälpa, vård och omplacera hemlösa hundar. Det är en roll som han länge drömt om.

– Det är en gammal dröm, jag tror att jag var sju år när jag sa att jag ville jobba med hundstall. Det är häftigt att jag fick drömjobbet, säger han. 

”Kommunikation är företagets DNA”

Utmaningarna som kommunikatör är många, säger Johnny. Ofta är det en bred roll, med höga krav. 

– Det gäller att ha koll på helheten, att ha ögonen på målet och tänka på hur allt hänger ihop, men även vara expert på mindre, konkreta, saker. 

Samtidigt finns det otroligt mycket som är roligt med jobbet som kommunikatör, säger han. Johnny brinner för ledarskapet och att se folk utvecklas, men även att bygga varumärken är något hans hjärta klappar lite extra för. 

– Insamlingen på både Barncancerfonden och Hundstallet är ett resultat av marknadsföring och varumärkesbyggnad. Kommunikation är företagets DNA kan man säga. Det visar vad man står för, säger han.

”Du måste förhålla dig till utvecklingen”

Inom kommunikationsbranschen har man ofta olika utmaningar. Nätverket som Sveriges Kommunikatörer erbjuder bidrar med perspektiv och dialoger, säger Johnny. Dessutom får man en trygg plats i en bransch som är konstant föränderlig. Vi som kommunikatörer måste anpassa oss till utvecklingen för att lyckas, menar han. 

– Jag spår en lysande framtid, men jag tror att det kommer vara väldigt annorlunda att jobba inom kommunikationsbranschen framöver för att du måste förhålla sig till utvecklingen. Jag tror till exempel inte att du kan jobba inom kommunikation om du inte förstår dig på AI och hur du kan använda det. Du kan aldrig ersätta människor men det är ett alldeles utmärkt verktyg som kan förenkla och effektivisera, och det går inte att undvika.