Klarspråk: Nyckeln till tydlig och tillgänglig kommunikation
Klarspråk är mer än bara en skrivregel – det är en förutsättning för tillgänglig och effektiv kommunikation. Ulrika Gotthardsson, kommunikatör och expert på klarspråk, lyfter vikten av att skriva begripligt, och hur det gynnar både organisationer och allmänheten.

I en värld fylld av komplicerade texter och byråkratiskt språk blir klarspråk allt viktigare. Ulrika Gotthardsson, kommunikatör och expert på klarspråk, brinner för att hjälpa företag och organisationer att skriva tydligt och begripligt. Med drygt 15 års erfarenhet inom offentlig verksamhet startade hon 2016 skrivbyrån Uttryckeriet AB och har sedan dess arbetat med att utbilda, coacha och vägleda inom klarspråk och tillgänglighet.
– Efter en smäll i väggen 2013 började jag lägga pussel av mina förmågor och upptäckte begreppet klarspråk. Det satte ord på en av de pusselbitar jag hittat: förmågan och tillfredsställelsen i att kunna förenkla krångliga texter.
Klarspråk – fortfarande okänt för många
Vårdat, enkelt och begripligt. Så ska det offentliga språket vara, enligt Språklagen, som kom redan 2009. Det är en viktig del av demokratin att förstå vad myndigheter säger, berättar Ulrika.
– För offentliga aktörer är klarspråk därmed en skyldighet sedan länge – men det innebär inte att det alltid tillämpas.
Ulrika menar att sakta men säkert ökar dock kännedomen om klarspråk, men tröskeln att prioritera det är fortfarande hög i många organisationer.
Varför är klarspråk viktigt?
Ulrika menar att klarspråk inte endast handlar om begriplighet, utan även om effektivitet.
– Framför allt är det ett verktyg för att nå fler mottagare – det borde vara skäl nog för den som kommunicerar något! Men ökad tydlighet innebär dessutom en minskad risk för missförstånd, som annars kan falla tillbaka och ge merjobb för avsändaren.
Klarspråk och tillgänglighet
Klarspråk ingår i begreppet digital tillgänglighet. Sedan 2018 ställer den så kallade DOS-lagen krav på tillgänglig digital offentlig service. I juni 2025 träder en ny lag i kraft som ställer krav på digital tillgänglighet inom fler tjänster, till exempel e-handel, biljettförsäljning och banktjänster. Den skärpta lagstiftningen innebär att webbriktlinjerna (WCAG) blir bindande för många fler aktörer.
– Flera av webbriktlinjerna berör språk, till exempel tydliga menyer och rubriker, tydlig struktur och begripligt språk. Organisationer som vill nå ut till fler bör därför se klarspråk som en självklar del av sin digitala strategi.
Hur kan AI hjälpa?
Många organisationer upplever ett motstånd mot att verkligen börja använda klarspråk i praktiken. Men här kan AI vara en viktig resurs, säger Ulrika.
– Som med andra förändringar kan det vara en tröskel att få klarspråk att ‘bli av’ – även när man förstått vitsen med det. Det krävs övning för att få det att bli självklart. Det är här AI kommer in: när du lärt dig grunderna vet du också hur du kan be AI om hjälp att hamna rätt, och då kan du få bra förslag ‘med vändande prompt’.
AI kan fungera som en katalysator och minska motståndet. Med egen kunskap kan du få hjälp med både analysen och omarbetningen. Bit för bit lär du dig AI:s starka och svaga sidor och anpassar arbetssättet efter det.
AI är en supersnabb, men långt ifrån pålitlig, skrivkollega. Men tillsammans kan ni göra underverk.