Kombinationen fysioterapeut och kommunikatör – Veronika Halonen om kreativitet, utmaningar och drömmar

När Veronika Halonen tog tjänstledigt från sitt yrke som fysioterapeut för att utbilda sig till digital kommunikatör, öppnade hon dörren till en ny värld av möjligheter. Här delar hon med sig av insikterna från utbildningen, utmaningarna på arbetsmarknaden och sin vision om att skapa kommunikation som gör skillnad. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Kvinna titter vid en skrivbord bakom två skärmar

Resan till kommunikatör 

–  Det roligaste med att studera kommunikation är det kreativa. Gillar man att skriva texter, fota/filma och arbeta i projekt är kommunikatörsutbildningen ett steg i rätt riktning, säger Veronika. 

Veronika jobbade som legitimerad fysioterapeut när hon i samband med sin andra graviditet bestämde sig för att skola om sig. Veronika visste inte vilken utbildning hon ville läsa först, mer än att hon ville jobba mer kreativt och flexibelt. Av en slump såg hon en annons för yrkeshögskolan Medieinstitutet på Instagram och ansökte.  

– Jag sökte in till Content Creator och Digital Kommunikatör SoMe och kom in på den senare. Den utbildningen verkade innehålla många spännande delar så jag tackade ja till den, säger Veronika.  

Veronika beskriver utbildningen till Digital Kommunikatör som väldigt bred. Under utbildningen har hon hittills fått lära sig att navigera sociala medier, filma/fotografera, skriva texter, bygga hemsidor, projektleda och att prata inför människor. Fördelen med att studera på en yrkeshögskola är att utbildningen är så praktiskt lagd. Veronika och hennes klasskamrater får skapa och slutföra projekt redan från start. Teorin vävs in i de praktiska arbetena som komplement till föreläsningarna, vilket är en studieform som passar Veronika. 

– Det är roligt att få testa på så mycket arbetsrelaterat redan under utbildningen – skapa inlägg, hemsidor och göra sociala medier-kampanjer, säger hon. 

Sälja eller kommunicera? 

För Veronika är det viktigt att hjälpa och vägleda med sin kommunikation, snarare än att sälja. Hon berättar att det är oväntat hur mycket säljtänk som genomsyrar kommunikationsarbetet i utbildningen till Digital Kommunikatör.  

– Det är inte det viktigaste för mig. Mitt mål med kommunikationen är att vägleda, utbilda och beröra, snarare än att sälja. Jag vill helst inte bidra till köphets i mitt kommande arbete, säger Veronika. 

Utmaningar och framtidshopp 

Veronika tog ett uppehåll i sina studier till Digital Kommunikatör för föräldraledighet. Hon berättar att många av hennes tidigare klasskamrater har berättat att de haft svårt att få jobb efter examen i dessa tider. Den hårda konkurrensen om jobb har gjort att en del har tappat gnistan efter att ha genomgått långa ansökningsprocesser utan resultat.  

– Det känns tråkigt såklart och man känner sig lite lurad när man läser på yrkesutbildningars hemsida där det står att 9 av 10 får jobb, och så hamnar man i ett läge där många andra saker i världen påverkar - som lågkonjunktur och annat, säger Veronika. 

Samtidigt som Veronika är medveten om att det kan bli en utmaning att få jobb som kommunikatör efter examen ser hon fortfarande hoppfullt på framtiden. 

– Å andra sidan har jag fått en utbildning med mig och kunskap är aldrig tungt att bära, säger hon med ett leende. 

Veronika berättar att det skulle vara roligt att få kombinera sina två utbildningar; fysioterapeut och digital kommunikatör, för att sprida kunskap inom hälsa som når ut till fler än den enskilda patienten. Hur det arbetet skulle se ut får framtiden avgöra. Först ska Veronika ut på praktik som Digital Kommunikatör. 

Verronikas tre tips om du funderar på att studera till kommunikatör 

– Ha ett intresse för sociala medier och hemsidor  

– Läs olika typer av texter 

– Brinna för kreativt digitalt skapande