Kommunikationens utveckling: ”I takt med att världen förändrades blev kommunikation något helt annat”
Susanna Uppling, kommunikationschef på Stadsarkivet i Stockholm stad, har en lång bakgrund som kommunikatör och har sett hur yrket har förändrats. Från informatör till kommunikatör – och från information till dialog. Här berättar hon om sin syn på branschen och lyfter vikten av ett starkt nätverk och att hålla sig uppdaterad i sin yrkesroll.
I vår intervjuserie "Hej medlem" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
Susanna har ett gediget cv med erfarenhet från flera framstående roller inom kommunikationsbranschen. Hon har bland annat arbetat som kommunikatör i Botkyrka kommun, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp, Sveriges Turistråd (numera Visit Sweden) och Vattenfall – dit hon rekryterades för att ingå i gruppen som arbetade med den legendariska kampanjen ”Två hål i väggen”.
”Två hål i väggen” var Vattenfalls stora satsning 1992, när elmarknaden avreglerades och företaget behövde stärka sitt varumärke för att möta konkurrensen. Kampanjen, med en budget på 90 miljoner kronor det första året, syftade till att öka kännedomen och förtroendet för Vattenfall genom att lyfta fram elens betydelse i vardagen. Kampanjen fortsatte framgångsrikt till 1998 och är än idag en kampanj som många fortfarande minns och uppskattar.
– Det var bland annat levande bioreklam, stor budget och en otroligt spännande och lärorik tid för mig.
Från informatör till kommunikatör
Under Susannas tid i yrket har kommunikatörsrollen genomgått stora förändringar. Från att jobba mestadels med att informera och PR har yrket utvecklats till att handla om att kommunicera på ett strategiskt och lyhört sätt.
– Tidigare kallades vi ju informatörer eftersom yrket primärt handlade om att skriva, göra PR och sprida information. Men i takt med att världen förändrades blev kommunikation något helt annat – en dialog där vi är lyhörda för vår målgrupp och ser till användarnas behov i mycket högre utsträckning än tidigare.
Susanna berättar om det stora skiftet när titeln informatör ersattes med kommunikatör – en förändring som bättre speglade yrkets verkliga innebörd. Hon lyfter fram hur Sveriges Kommunikatörer spelade en viktig roll i att driva denna utveckling och stärka yrkets status som en akademisk och professionell disciplin.
– Sveriges Kommunikatörer har alltid drivit viktiga frågor för yrkets status och visat att kommunikation är en akademisk profession baserad på vetenskaplig grund.
Livslångt lärande och nätverkande
– Jag har haft förmånen att ha ett starkt nätverk och goda kontakter, vilket har gjort att det ena har lett till det andra.
Susanna berättar att med många olika roller bakom sig i ett ständigt föränderligt kommunikationslandskap är det viktigt att hålla sig uppdaterad och kontinuerligt stärka sitt nätverk. Därför prioriterar hon att årligen gå en kurs inom ett område där hon vill fördjupa sin kompetens. Hon beskriver hur det från en beställarposition är lätt att fastna i vardagens detaljer, och att en kurs kan hjälpa henne att återgå till kärnan i sitt arbete. För Susanna är det inte bara ett sätt att hålla sig á jour, utan också en chans att inspireras, nätverka och stärka sin yrkesroll.
– När jag går en kurs hos Sveriges Kommunikatörer känns det som att jag kommer hem. Här möter jag människor som tänker som jag, och jag påminns om vad som är viktigt.