Kommunikationsakuten: En trygg arena för att lösa gemensamma utmaningar

I en tid när kommunikationsutmaningar blir alltmer komplexa finns det ett stort behov av kunskapsdelning och gemensam problemlösning. Kommunikationsakuten erbjuder yrkesverksamma kommunikatörer en möjlighet att mötas, reflektera och växa tillsammans.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En kvinna med brunt hår som ler mot kameran.

Anne-Catherine Worth, kommunikationschef från Post- och telestyrelsen (PTS), leder Kommunikationsakuten, ett digitalt nätverk för dig som jobbar inom kommunikation. Fokus ligger på att diskutera gemensamma utmaningar – och hitta lösningar.

– Det är väldigt tydligt att de utmaningar vi samlas runt är frågor som deltagarna lever med i vardagen och gärna vill diskutera med andra, säger hon.

En trygg samtalskultur

En avslappnad miljö är avgörande för att träffarna ska bli framgångsrika, berättar Anne-Catherine. Därför ser hon till att vara öppen med de utmaningar hon själv möter i sitt arbetsliv.

– Jag försöker alltid dela mina egna tankar och reflektioner kring utmaningen. Att även jag delar tror jag är viktigt för att vi ska kunna skapa en trygg miljö tillsammans.

Återkommande deltagare som bevis

Behovet av denna typ av samtal syns tydligt i deltagarnas engagemang. Många har valt att vara med under flera teman, och vissa har varit med på alla.

– Det ser jag som ett kvitto på att samtalen är viktiga för många för att kunna utvecklas.

Utmaningar som delas av många

Karin Melin, kommunikatör på vård- och omsorgsförvaltningen i Uppsala kommun, har nyligen deltagit i Kommunikationsakuten.

– Jag vill prata med andra kommunikatörer, som jag inte jobbar med till vardags, om utmaningar som vi kan ha i vårt jobb och få inspiration till vad jag kan förändra.

Karin beskriver kommunikationsyrket som fullt av gemensamma utmaningar, oavsett om man jobbar inom offentlig eller privat sektor. Hon menar att yrkesrollen ibland kan vara diffus.

– Alla kommunicerar ju, och det kan bli subjektiva bedömningar av vad som är bra eller dålig kommunikation. Ämnena som Sveriges kommunikatörer valt att diskutera delas nog av väldigt många, säger hon.

Inspirerande och givande samtal

En stor del av upplevelsen för Karin var möjligheten att diskutera just dessa gemensamma utmaningar med branschkollegor. Hon beskriver samtalen som både inspirerande och givande.

– Att få prata med personer från den privata branschen som brottas med samma problem som jag har i en kommun var särskilt överraskande tycker jag. Alla var bjussiga och ärliga och bidrog på ett bra sätt.

Insikter som har lett till förändring

Efter att ha deltagit i Kommunikationsakuten har Karin tagit med sig flera värdefulla insikter, varav några redan har implementerats i hennes arbete.

– Jag ställer ännu fler frågor än jag gjorde tidigare och försöker få till en tydlig överenskommelse innan jag börjar jobba, som en brief. Men ibland är det enkelt att hamna tillbaka i gamla hjulspår, så jag kikar på mina anteckningar ibland och påminner mig själv.