Kommunikationsbranschen använder AI – men utan strategi

Svenska kommunikatörer ligger i framkant när det gäller användning av generativ AI. Men Resumé rapporterar att en ny undersökning från Kantar visar att två tredjedelar har begränsad kunskap om AI. Det innebär att tekniken används i stor utsträckning utan att de som hanterar den har den kompetens som krävs för att bedöma risker och möjligheter. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Caroline Thunved som kollar in i kameran.

Läs Resumés artikel om undersökningen här.  

Hög användning – låg kompetens 

Gapet mellan AI-användning och faktisk förståelse är en av undersökningens mest anmärkningsvärda insikter. AI-verktyg har blivit en naturlig del av många kommunikatörers vardag och nyligen släppte DIGG riktlinjer för generativ AI inom offentlig förvaltning.   

– Det är tydligt att AI redan spelar en stor roll i kommunikatörers arbete, men utan rätt kompetens och riktlinjer riskerar vi att halka efter. För att dra full nytta av tekniken behöver vi både kunskap och en tydlig strategi, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer 

Kantars undersökning visar att endast 16,4 procent har genomgått någon form av utbildning inom AI, och få företag har en etablerad AI-policy. Trots detta anser nästan hälften av de tillfrågade att AI är en viktig faktor för verksamheten, medan över en tredjedel förutspår att tekniken kommer att få en betydande påverkan inom sex månader. 

– Små företag har en fördel i sin snabbhet att ta till sig AI, men utan struktur och etiska avvägningar ökar risken för felsteg, säger Caroline. 

AI för text dominerar – bildgenerering fortfarande försiktig 

Undersökningen visar även skillnader i hur olika typer av AI-verktyg används. Medan textgenererande verktyg, som ChatGPT, har fått brett genomslag är bildgenereringsverktyg som Midjourney och DALL-E 2 fortfarande mindre vanliga. Många känner till tekniken, men den faktiska användningen är låg. Osäkerhet kring upphovsrätt och kvalitet kan vara faktorer som gör att kommunikatörer avvaktar. 

Branschens utmaning: kompetens och strategi 

Kommunikationsbranschen står nu inför ett vägval. För att dra nytta av AI på ett hållbart sätt krävs satsningar på utbildning, policyutveckling och en ökad förståelse för både risker och möjligheter. 

– Kommunikatörer behöver inte bara förstå tekniken utan också investera i sin egen kompetensutveckling. Det är viktigt att arbetsgivare tar initiativ till utbildning för att kunna navigera de möjligheter och risker som tekniken medför, Caroline. 

Sveriges Kommunikatörer erbjuder aktuella kurser inom AI samt rådgivning för att ge dig som jobbar eller studerar inom kommunikation de kompetenser som krävs för framtiden. Läs mer om våra utbildningar och erbjudanden här.