Konton att inspireras av på sociala medier
Hur ser en bra kommunikation i sociala medier ut i praktiken? Kim Kjellbom, en av kursledarna för Innehållsproduktion , menar att ett av de bästa sätten att bli bra helt enkelt är att ge sig ut och titta på dem som gör spännande och engagerande kommunikation. Hon tipsar om konton inom vitt spridda verksamheter att inspireras av på olika sätt.
Ica har ett väldigt brett spektra att inspireras av, allt från Veckans ekonominytt på Twitter under Icabanken till de enskilda matbutikernas konton som bjuder på lokala och personliga uppdateringar. På Instagram kan du ta del av Ica Sveriges serier Fråga dietisten eller inspirerande Mat-hacks. Ica är generellt väldigt bra på engagemang. Ett exempel på bra prosumer-innehåll är Matutmaningen där följare delar sina skapelser utifrån veckans produkt.
Livrustkammaren är en återkommande favorit när det kommer till underhållande konton. Deras egna memes har genererat över 59 000 följare på Facebook. De har lyckats lyfta Sveriges kungliga historia in i mångas dagliga flöden, med mycket humor och beundransvärd känsla för samtiden.
Statistiska centralbyrån lyfter statistik genom enkla siffror som blir intressanta och lätta att ta till sig. Korta budskap fångar intresset och en koncis text förklarar, sätter kontext och lär läsaren något nytt. Deras grafiska språk är dessutom en fröjd i bildburna kanaler.
Delicato är roliga och kreativa med en relativt begränsad produkt. Deras kommunikation i sociala medier är ständigt aktuell och relaterar till både nyheter och kalendern. Grafiken blir ett bärande element, vilket är intressant för en produkt som annars främst tilltalar sinnen som är svårcharmade via digitala medier: smak och doft.