Krönika: Den kommunikativa ledaren är mästare på att lyssna
Kommunikativt ledarskap har länge handlat om att förmedla budskap, men en avgörande aspekt har ofta hamnat i skymundan – lyssnandet. Trots att forskningen tydligt visar dess betydelse, fortsätter chefer att prioritera att informera framför att verkligen höra sina medarbetare. Mats Heide, professor vid Lunds universitet och styrelsemedlem i Sveriges Kommunikatörer, lyfter här varför lyssnande inte bara är en chefskompetens utan också en möjlighet för kommunikatörer att ta en nyckelroll i organisationers utveckling.

Kommunikativt ledarskap har varit på tapeten bland kommunikatörer de senaste 25 åren. Kommunikatörer har gjort många olika insatser för att stärka chefers kommunikativa förmåga. De har bland annat hjälpt chefer att utforma budskap, översatt övergripande strategier till något konkret och utvecklat chefers kommunikationssystem.
Dessa insatser är i sig utmärkta och nödvändiga. Men en viktig komponent har ignorerats, tagits-för-given eller helt enkelt glömts bort – lyssnandet. Den som gått en endaste kommunikationskurs vet att kommunikation består av att tala (informera) och lyssna. Märkligt nog ägnar ändå chefer 90 procent av sin arbetstid åt att själva tala, informera och instruera – inte att lyssna. Detsamma gäller troligtvis kommunikatörer – fokus ligger på att sända och informera.
I forskningen har det länge påpekats hur viktig lyssnande är för ett gott ledarskap. Redan 1955 konstaterade managementforskaren Drucker: ”Det viktigaste och mest utmanande jobbet för chefer är aldrig att ge de rätta svaren – det är att hitta de rätta frågorna.” Och vikten av ett lyssnande ledarskap har bara ökat med en allt komplexare och snabbt föränderlig omvärld. I boken Humble leadership skriver Schein och Schein (2023) att ledarskap i dag kräver att chefer vänder sig till medarbetarna för att kunna fatta snabbare och bättre beslut. Men hur kan ledarskapet bli bättre? Svaret är enkelt, men inte nödvändigtvis införandet av det. Chefer måste 1) informera och berätta mindre, 2) lära sig att ställa öppna frågor och 3) bli bättre på att lyssna och bekräfta andra. Andra faktorer som är viktiga för ett kommunikativt ledarskap är förtroende och goda relationer. Dessa kan aldrig uppnås genom att cheferna berättar och informerar. När chefer har alla svar, minskar medarbetarnas betydelse och engagemanget försvinner. Men när chefer ställer frågor till medarbetarna bekräftas de som viktiga och gör chefen tillfälligt sårbar. Detta skapar i sin tur större möjligheter att bygga relationer.
Vad innebär ett lyssnande ledarskap för kommunikatörer? I boken Strategiskt lyssnande (2023) skriver jag och Anette Svingstedt att lyssnade är ett möjlighetsfönster för kommunikatörer. I boken ger vi många exempel på hur kommunikatörer kan utveckla såväl chefers som organisationens lyssnandekompetens. Kommunikatörer kan hjälpa chefer att förstå vikten av lyssnande genom att utbilda i lyssnade i interna ledarskapsprogram. Kommunikatörer kan bli specialister på att ställa öppna och vassa frågor som ger svar på sådant organisationen behöver veta för att utvecklas. Att påtala för chefer att de bör lyssna mer än de talar kan vara en början. Men ännu viktigare är att ge chefer kort med bra frågor att ta till i olika sammanhang, som vid arbetsplatsträffar. Så kommunikatörer – omfamna lyssnandet och hjälp chefer och medarbetare att bli bättre på att lyssna! Med ett bättre lyssnande, ökar engagemang, förtroende, förståelse, produktivitet, innovationer och krisresiliens för att nämna några av alla positiva effekter.