Malin Modh: "Om du inte lyssnar på din omgivning – hur ska du då veta ifall den lyssnar på dig?"

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Text: Malin Modh, Trafikverket

Åh, en ny rapport?! Vem orkar läsa? Hur många har läst? Räck upp en hand! Hur många minns vad det stod? Fick du en ny kunskap? Varför finns den inte som GIF, podd, bildspel eller quiz? Går det att trycka i sig de här fyra årens forskarkunskap in i en skalle på si sådär 5-10 minuter? Nope. Ledsen, men svaret är att du måste tänka själv. Och det vet vi ju, att för att nå fram, behöver vi engagera och inkludera. Så kudos till Sveriges kommunikatörer, som kör denna stafett kring forskningsrapporten "kommunikativa organisationer". Jag tackar för chansen att ge min reflektion.

Nu behöver vi inte gissa längre, för vi har forskning. En av de bästa insatserna från Sveriges Kommunikatörer var att supporta just det. Bäst är det förstås för de medverkande organisationerna – som har interagerat hela vägen. När jag tar del av den 26-sidiga slutrapporten, så poppar flera tankar upp som jag tar med.

Jag fastnar för begreppet "funktionell dumhet". Det är att stora organisationer tenderar att svälja intelligenta människor, till den grad att de till slut inte orkar tänka utanför de egna väggarna. Ett botemedel är att skapa en lyssnandekultur.

Släpp kontrollen och visa resultat

Skapa en större berättelse som lockar andra att vilja vara med att berätta. Gör det lättare att kommunicera - och när du släpper kontrollen då måste alla få göra på sitt egna sätt. Hjälp till att lyfta fram lyckade framgångshistorier – och för att kunna göra det måste du ha koll och mäta. Det ska vara kul – kanske fira med tårta. Och inte minst: bli mer hjärn-smart. Vi kommunikatörer behöver bli mycket bättre på att använda oss av basala mänskliga drivkrafter som till exempel tävlingsinstinkter. De allra flesta vill hellre stå i rampljuset och vara bättre än sin granne/andra aktörer – än att göra saker för det allmännas bästa. Utnyttja det.

Lyssna och involvera – utan att fastna i babbel

Många får svårt när de ska sia om framtidens strategiska kompetenser. Inspel i rapporten lyfter fram förtroendefrågor, kitta ihop organisation med kommunikation, digitalisering och reflektion. En sak som är säker om framtiden, är att den blir på ett sätt som vi inte har en aning om. Verkligheten överträffar alltid dikten. För att hantera det, kan vi jobba precis som när vi planerar för kriskommunikation: att alltid vara beredd på att ställa allt på huvudet. Det är också en kompetens. Att alltid ha den rätta balansen mellan planerad och snabb reaktion. Sluta aldrig med det som forskarna kallar reflexivitet: att reflektera över dina redan givna antaganden.

Därför är aktiv omvärldsanalys helt nödvändig för alla kommunikativa organisationer. Tänka sig att 60 procent av de undersökta organisationerna inte reflekterar varje vecka över hur omvärlden påverkar dem. Jag är häpen. Om du inte lyssnar på din omgivning - hur ska du då veta om den lyssnar på dig? Du blir till en blind och döv elefant som dansar runt på savannen.

Avslutningsvis, vill jag credda författarna för deras uppmaning att aldrig stå stilla. Fortsätt simma ut på så djupt vatten dit du precis inte bottnar. Där skaffar du dig ny kunskap. Sorry, för att du ska ta till dig forskningsrapporten måste du också läsa, och gärna skapa en aktivitet kopplat till den. Be någon annan läsa och berätta i valfri presentationsform. Det kanske blir teater, vad vet jag?


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer. Du får tillgång till våra kostnadsfria event, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.