Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre: “Om vi inte kan se målet så spelar det ingen roll vart någonstans vi är på väg”
Hur skapar man kreativ och konsekvent kommunikation som bidrar till verksamhetsmålen? Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre, menar att kraftfull kommunikation kräver att ledningen förstår vikten av den. Här delar han sina erfarenheter av att arbeta i en kommunikativ organisation.
För fem år sedan började Mårten Lundberg som kommunikationschef på Tre. Sedan dess har han, tillsammans med sina kollegor, arbetat för att skapa en kommunikationsstrategi som bottnar i att glänta på dörren till omvärlden. I år medverkar han på Internetdagarna under Sveriges Kommunikatörers temaspår om framtidens kommunikatörer. Under en timme kommer han med hjälp av konkreta exempel berätta om hur Tre har arbetat för att bygga en framgångsrik kommunikativ organisation.
– Det ska bli väldigt spännande att få medverka på internetdagarna. Mitt fokus är hur man skapar kreativ och konsekvent kommunikation som är intressant och relevant för både medarbetare och omvärlden. Vi har haft som övergripande strategi att ta in omvärlden i Tre-huset, vilket både har gjort oss mer intressanta och relevanta.
Enligt Mårten ligger den bästa kommunikationen i skärningspunkten mellan den strategiska berättelsen, lyhördhet för vad som händer i samhället samt vad målgruppen pratar om just nu. Genom ett sådant förhållningssätt kan du förmedla dina budskap i en aktuell kontext, vilket gör dem mer relevanta.
– Vi har ett tydligt strategisk ramverk för den berättelse vi vill dela om Tre. Inom det ramverket finns utrymme för improvisation, och då gäller det att vi är lyhörda för målgruppens behov och vilka frågor de bryr sig om. Strategisk improvisation ställer stora krav på att följa med i samtiden och att kunna kommentera eller agera på aktuella händelser.
“Riktigt bra kommunikation kräver både mod och backning från ledningen”
Mårten menar att en bra företagskultur är avgörande för att våga ta steget att skapa riktigt bra och vass kommunikation. En grundpelare är att ha en ledning och en VD som ser vikten av kommunikation, och vilket kraftfullt verktyg det är.
– Kommunikation fungerar som ett smörjmedel i hela organisationen, den tar bort gnissel och får oss att fungera smidigare i allt från ledarskap till förståelse för sin roll i organisationen. Vi vill också skapa en vinnarkänsla som alla är del av, och för att skapa riktigt bra kommunikation krävs det mod och backning från ledningen.
Vidare menar Mårten att skillnaden mellan en organisation som är kommunikativ och en som inte är det är som natt och dag. I en kommunikativ organisation förstår alla medarbetarna den övergripande visionen, verksamhetsmålen och sin egen roll i maskineriet. Det är högt i tak, där alla bjuds in att diskutera organisationens utmaningar och möjligheter.
– När jag kom in på Tre så var vi lite stukade. En stor del av arbetet låg i att få tillbaka modet och framtidstron i organisationen. Genom att bygga en mer kommunikativ organisation fick vi med alla på resan, och fick medarbetarna att tro på visionen och verksamhetsmålen. Ledarskapet är också lättare i en kommunikativ organisation, där man som chef eller VD enkelt kan kommunicera direkt till medarbetarna. Det skapar en känsla av kontakt, där alla varje vecka får reda på hur företaget går och hur vi mår.
“Kommunikation är ett navigationssystem”
Mårten menar att du som kommunikatör måste arbeta målstyrt för att kunna visa på kraften i kommunikation. Här gäller det att på kreativa och intressanta sätt kunna levandegöra verksamhetsmålen, både när det kommer till intern och extern kommunikation.
– Kommunikation är ett navigationssystem, och om vi inte kan se målet så spelar det ingen roll vart någonstans vi är påväg. Så det gäller att hålla fast vid den övergripande målbilden, men sedan också att vara otroligt kreativ och konsekvent i hur vi kommer dit.
Mårten betonar vikten av att ha högt i tak när det kommer till att bolla kommunikationsinitiativ i teamet. Lekfull och positiv förstärkning är viktig när man diskuterar och delar bra kommunikation.
– Vi brukar använda oss av “Ugly baby”-metoden, där en person kastar ut en idé, som alla sedan pitchar in på om igen tills det blir en “beautiful baby”. Poängen med den är att man ska känna sig trygg med att kasta ut konstiga ideer, och att man ska ta vara på det fröet.
Vill du ta del av fler konkreta exempel på hur Tre har byggt en framgångsrik, kommunikativ organisation? Mårten Lundberg medverkar på Internetdagarna tisdag den 22 november klockan 13:00 - 13:50. Läs mer och anmäl dig här! Just nu får du 15% rabatt med koden SKOM15.