Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

MSB vann Årets externa kommunikation: Så fick de 16-åringar att bry sig om totalförsvaret

Samarbete och kreativitet ligger bakom Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps vinst under årets Stora Kommunikationspris. Kommunikationsdirektör Morgan Olofsson berättar om hur de fick 16-åringar att intressera sig för totalförsvaret och vad som är viktigt för att lyckas med sina kommunikationsinsatser.

Morgan Olofsson har varit kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i drygt fyra år. Tidigare har han arbetat som journalist, bland annat som utrikeskorrespondent i Ryssland och såg utvecklingen av landet – något som går hand i hand med arbetet på MSB. När han började på myndigheten formades en kommunikationsavdelning som tidigare hade varit uppdelad, en organisationsförändring som har lett till positiva resultat.  

– På fyra år har vi kommit långt, det är ett gäng jätteduktiga kommunikatörer som har fått större möjligheter i och med att vi håller ihop kommunikationsavdelningen, säger Morgan.  

Kommunikationens plats vid bordet 

Den 26 april vann myndigheten Stora Kommunikationsprisets kategori Årets externa kommunikation. Priset betyder mycket för hela myndigheten, säger Morgan. Det är ett bevis för att deras arbete är viktigt och skapar förändring.  

– Ibland känns det hopplöst att vi kommunikatörer gör allt i slutet men inte får vara med hela vägen, det här priset är ett erkännande på att vi är duktiga och kan, säger han.  

Hur får man 16-åringar att bry sig som om totalförsvaret? 

Oroliga tider innebär att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har genomfört flera kampanjer under de senaste åren. En av dessa som uppmärksammades i samband med Stora Kommunikationspriset var information om krisberedskap riktad till landets 16-åringar. Uppdraget var att öka 16-åringars förståelse gällande vilken roll man har under en eventuell kris. Detta gjorde myndigheten genom bland annat podcasts, berättelser om totalförsvaret som skickades hem till ungdomar och information riktad till föräldrar för att involvera alla berörda.  

– Vi fick jobba kreativt och tänka till gällande hur vi kan få ungdomar att intressera sig för totalförsvaret, säger Morgan.   

Vikten av att arbeta långsiktigt 

Framgången bakom myndighetens kampanjer kan bland annat bero på det långsiktiga arbetet gällande krigsberedskap. Det måste finnas en längre plan för att få effekt, menar Morgan.    

– Kommunikation tar tid, man kan se det som en spelplan. Om man flyttar en ruta ska man redan ha flyttat några andra innan för att komma fram.   

I grund och botten handlar framgångsrika kommunikationsinsatser om samarbete, poängterar Morgan. Samarbete både internt och externt gör både att man lär sig av varandra och får flera infallsvinklar – vilket leder till starka kampanjer.   

– Jag vill uppmana kommunikatörer att sikta efter att vinna denna typ av pris, och kämpa för att skapa effekter av kommunikationsarbetet, säger han.