Ny priskategori: årets bästa digitala kommunikation

Inför årets upplaga av Stora Kommunikationspriset lanseras fyra helt nya priskategorier. En av dem är årets bästa digitala kommunikation . Här är de första någonsin att nomineras till detta pris.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Bästa digitala kommunikation belönar ett team som under 2020 arbetat målinriktat och strategiskt med digital kommunikation och uppnått önskvärda resultat. Kommunikationen, som planerats för att bidra med effekter i den övergripande kommunikationen har designats så att den kunnat anpassas efter läget för att optimera utfallet.

– Under pandemin har digital kommunikation kommit att dominera mer än tidigare, säger Hanna Brogren generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer och jurymedlem. Därför är det en självklar kategori att belöna. Idag handlar digital kommunikation om att skapa system som fångar publiken och då ingår egna kanaler och sociala medier. Det handlar om att mäta resultat och ta kommunikationen vidare. Det finns en uppsjö av möjligheter att göra det – med film, podd, nya former av samarbeten och mycket, mycket mer – allt som ger önskat resultat och stärker varumärket.

 

Juryns motiveringar till årets nominerade

Akademiska sjukhuset

Med kommunikation som främsta vapen mot smittspridningen och medarbetarna som talespersoner förstärkte Akademiska sjukhuset sina budskap digitalt samtidigt som den interna stoltheten växte. För att få unga vuxna att aktivt hindra smitta samarbetade de med influeraren Hannapee, vilket aktiverade målgruppen stort. Med #Karantänborg bidrog de till att 150 000 studenter avstod från det traditionella Valborgsfirandet i Uppsala. 

 

Södra Skogsägarna ek. för.

När pandemin gjorde att Södra Skogsägarnas planerade sommarkampanj fick skrotas valde marknads­avdel­ningen att snabbt improvisera. De snickrade ihop filmer med tips och tricks för självbyggare – något som visade sig vara efterfrågat av både byggbransch och hemma­snickare. Genom att använda kraften i sociala medier har deras filmer fått bra spridning och bidragit till måluppfyllelse. 

 

Region Skåne

Med budskapet ”Två meter är längre än du tror” som grund använde Region Skåne allt från falafelrullar till adventsljusstakar för att visa hur viktigt det är att hålla avstånd för att hindra smittspridning. På ett både kreativt och lättillgängligt sätt har de med sin digitala kommuni­ka­tion och konsekventa budskap anpassat budskapet efter målgruppen för att få uppmärk­sam­het och göra skillnad. 

 

Den digitala prisutdelningen sker den 20 maj kl. 17.00-18.00. Läs mer om den här.