Ny priskategori och nya namn i juryn för Stora Kommunikationspriset 2024

Stora Kommunikationspriset – det mest prestigefyllda priset för kommunikatörer i Sverige delas ut den 24 april. Redan nu presenterar Sveriges Kommunikatörer medlemmarna i årets jury och ett nytt pris: Framtidspriset.  

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Personer som står och firar på en scen.

– Det ska bli fantastiskt att ännu ett år hylla god kommunikation och dess kraft. Med en ännu starkare jury och den nya kategorin Framtidspriset ser vi fram emot att lyfta de individer och organisationer som, genom sina insatser, har skapat positiv förändring både för samhället och sin egen organisation, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.  

Den nya kategorin – Framtidspriset belönar en person eller organisation som på ett framstående, innovativt och nyskapande sätt har skapat inspirerande kommunikation som har bidragit till en ökad medvetenhet kring hållbarhetsfrågor eller främjat en framgångsrik omställning inom deras verksamhet.  

– Vi valde i år att införa ett pris som fokuserar på hållbarhet för att återspegla vår övertygelse att en hållbar verksamhet inte bara är önskvärt utan en nödvändighet. Genom att införa detta pris hoppas vi att andra blir inspirerade och uppmuntrade att också göra hållbara val. Hållbarhet är inte en trend – det är avgörande för framtiden. Därför kallar vi det Framtidspriset, säger Caroline Thunved.  

Nya namn i juryn i år är Anna Högberg, Chief Brand and Communications Officer på Adapteo, Mårten Lyth kommunikationsdirektör på Spendrups, och Anna Gissler chef för marknad och kommunikation på AMF Fastigheter.  

Anna Högberg och Anna Gissler har tillsatts i juryn för att bidra med expertkunskap inom hållbarhetsområdet.   

Även Mårten Lyth, ordförande för Sveriges Kommunikatörer gör sin debut i Stora Kommunikationsprisets jury i år.  

– Jag ser verkligen fram emot att dra i gång juryarbetet och att tillsammans med denna utmärkta jury få ta del av alla briljanta insatser som gjorts under förra året. För mig är det givetvis en stor ära att få vara med och utse nominerade och vinnare, men det är framför allt väldigt inspirerande och lärorikt att få komma bakom kulisserna på det kommunikationsarbete som lett fram till bidragens rubriker, resultat och genomslag, säger Mårten Lyth.  

Juryn i sin helhet består av:  

Roshanak Fathaian 

Client Director och Diversity & Inclusions Director på Nord DDB, är grundare av nätverket All of us och styrelseledamot på Komm. 

Christina Herthnek  

Kommunikationschef på Jordbruksverket och har tidigare arbetat som kommunikationschef och informationschef i både Skövde och Mariestads kommuner. 

Jenny Fridh  

Group Communications & Sustainability Officer på Synsam Group och har sedan tidigare arbetat som kommunikationschef på Newsec, Lantmännen Axa och Kronfågel/Scandi Standard. 

Pascal Tshibanda  

Pascal är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun och har en bakgrund som bland annat kommundirektör i Vänersborgs kommun och kommunikationschef i Katrineholms och Falköpings kommuner.   

André Assarsson  

Government manager på Meta och grundare av både digitala pr-byrån Miltton Labs och Timbros utbildning Digitala Akademin.   

Marcus Thomasfolk 

Head of Communications på Volkswagen Group Sverige och har sedan tidigare jobbat som PR Manager på Audi samt som Communications manager på Securitas.   

Anna Högberg 

Anna har över 25 års erfarenhet som konsult inom kommunikation, varumärke och hållbarhet med fokus på att driva på näringslivets förmåga att snabba på och skala upp omställningen. Hon arbetar idag som Chief Brand and Communications Officer på Adapteo.  

Anna Gissler 

Chef för Marknad och Kommunikation på AMF Fastigheter och har tidigare varit VD på Invest Stockholm som ansvarar för näringslivs- och etableringsarbetet inom Stockholms stad.  

Mårten Lyth 

Mårten Lyth är juryordförande för Stora Kommunikationspriset, ordförande för Sveriges Kommunikatörer och arbetar som kommunikationsdirektör på Spendrups. 

Caroline Thunved  

Generalsekreterare och VD på Sveriges Kommunikatörer och har sedan tidigare varit kommunikationschef på Rädda Barnen och Scouterna.