Omtumlande dagar i Washington

En av de största utmaningarna för kommunikationschefer och ledare är omvärldsbevakning. Det vet vi genom olika undersökningar som görs både i Sverige och internationellt. I vår globala ekonomi och med internationella samarbeten på alla nivåer påverkas både företag, medier och myndigheter av vad som händer i internationell handel, politik och relationer på andra plan. Därför åkte generalsekreterare Hanna Brogren och ett tjugotal ledare inom kommunikation på en konferens i Washington som vi genomförde i samarbete med svenska ambassaden och våra partners i USA.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Bild på The Washington Monument

Text: Hanna Brogren, generalsekreterare och vd på Sveriges Kommunikatörer

Att vara i Washington DC dagar som dessa påminner verkligen om att vi lever i en turbulent och föränderlig tid. Det går inte att undgå att världen är sammanlänkad på så många sätt och att kommunikation sker kontinuerligt. Under de tre dagar vår konferens pågick fick vi träffa representanter från media och tankesmedjor, politiker, lobbyister, analytiker, rådgivare, diplomater och självklart amerikanska kollegor som bjöd på kunskap, erfarenheter och viljan att dela med sig av dessa till oss. Vi har lyssnat, reflekterat och diskuterat. Här är några korta, snabba punkter:

  • Politiken i Washington kommer aldrig att bli som den var förut - oavsett vad som händer kring Trump nu, eller i valet nästa år. Här finns både hot och möjligheter, gott om båda.
  • Polariseringen i den amerikanska politiken försvagar demokratin och de två stora partierna riskerar att förgöra varandra när de hela tiden söker konfliktytor. Alla vi talat med är överens om att det vore minst sagt olyckligt om ett av dessa partier slogs sönder utan demokratiskt förankrad ersättning. Flera ser en risk för detta.
  • Polariseringen i medierna tröttar ut publiken på ett plan och suddar ut gränsen mellan fiktion och fakta. Bieffekterna är trista och många vänder ryggen åt nyheter. Men det finns hopp, t.ex. har Politico byggt en plattform som bistår med faktabaserad omvärldsbevakning. Väl förpackad och tillgänglig för detta syfte men inte byggd på den vanliga medielogiken. Kan skapa intressanta ringar på vattnet och uppenbarligen finns efterfrågan på denna typ av bevakning.
  • Hållbarhetsfrågorna må ignoreras på federal nivå i Washington men inte minst i företagen och på lokal och delstatsnivå prioriteras de. Åtminstone i vissa stater och städer – och det gäller både klimat/miljö och social hållbarhet. Inte alltid både och men ofta. Och i företagen är hållbarhet en del av ledningens strategi, precis som kommunikation vilket torde borga för att det finns kraft bakom viljan. Hållbarhet är en given konkurrensfördel.
  • Och javisst, president Trump upptar alldeles för stort utrymme i medierna med sina utbrott och fasoner. Han gör därmed debatten både anemisk, syrefattig och - ännu värre - fylld med rädsla. Vi lever i mycket omvälvande tider där digitaliseringen som bygger på internets alla möjligheter kan liknas vid hur Gutenbergs bibel och boktryckarkonsten en gång förändrade världen. Då snabbades kommunikationen upp och behovet av kompetens förändrades. Inte så olikt det som sker nu egentligen med skillnad att hastigheten är högre, att fler involveras och att vi förväntar oss demokrati.