Öppenhet viktigt för att skapa förtroende för AI och din organisation

Frågor om artificiell intelligens och dess effekter ligger högt på dagordningen. Risker, möjligheter, hot och konsekvenser diskuteras inte minst inom kommunikationsbranschen. Att en hel del arbetsuppgifter kan utföras av AI i stället för kommunikatörer råder det ingen tvekan om. Men kanske AI mer ska betraktas som nya kommunikationsverktyg än robotar som ersätter kommunikatörer? En viktig fråga är hur kommunikatörer kan hjälpa sina organisationer i att kommunicera hur AI används. I en ny studie pekar forskarna Park och Young Yoon på betydelsen av transparens för att bygga förtroende för organisationer som integrerar eller erbjuder AI-baserade tjänster.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En person som klickar på en text som det står AI på.

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem