Pascal Tshibanda om arbetet på en kommun: ”Evighetsarbete som aldrig blir klart”
Att arbeta i medborgarnas tjänst är det mest betydelsefulla jobbet som Pascal Tshibanda, kommunikationsdirektör på Botkyrka Kommun, kan tänka sig. Men arbete på en kommun medför sina egna utmaningar som, enligt Pascal, bäst tacklas tillsammans.
I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.
Pascal har en bakgrund som journalist, en erfarenhet som han beskriver som en utmärkt skola för blivande kommunikatörer. Efter sin tid som journalist blev han tipsad om ett ledigt jobb som kommunikationschef, och nu arbetar han som kommunikationsdirektör på Botkyrka Kommun.
I sin nuvarande roll är han ansvarig för att samordna och leda hela kommunens kommunikation. En del av detta är att övervaka och stödja verksamheten i fem medborgarcenter. Dessa center fungerar som en plats dit medborgarna kan vända sig med frågor och ärenden som rör allt från förskoleplatser till försörjningsstöd och felanmälningar.
– Mina medarbetare som är på plats på våra olika medborgarcenter kallas samhällsvägledare. De kan till exempel hjälpa till att förstå handlingar från migrationsverket och ger all möjlig service till våra medborgare.
Kommunikation i medborgarnas tjänst
Pascal betonar vikten av kommunikation i en kommun, eftersom det är det främsta sättet för medborgarna att få insyn i hur deras skattepengar används.
– Vi är en offentlig organisation som finansieras av medborgarna för att tjäna medborgarna.
Att arbeta inom en kommun innebär en unik utmaning eftersom det finns många olika intressenter att ta hänsyn till, inklusive medborgarna själva, media och politiker.
– Det är det som gör det så utmanande och svårt, men också så spännande.
”Evighetsarbete som aldrig blir klart”
– Mitt jobb är så himla komplext. Det är ett evighetsarbete som aldrig blir klart.
Pascal menar att den största utmaningen med kommunikation inom en kommun är att göra den relevant för en så bred målgrupp som möjligt. I fallet med Botkyrka handlar det även om att skapa både språklig och kulturell förståelse.
– Min drivkraft är att det är så fantastiskt roligt att jobba på uppdrag av medborgarna, jag har svårt att tänka mig något finare än det. Det driver mig att få vara med och bidra till att den här platsen blir lite bättre.
Han tror att kommunikatörer kommer att bli alltmer efterfrågade och att deras roll bara kommer att bli viktigare. Att vara med i Sveriges Kommunikatörer är ett sätt för de som jobbar inom kommunikation att tillsammans möta i branschens förändringar, och hantera utmaningar.
– Alla inom branschen har ju liknande utmaningar och att vi kan lära vädligt mycket av varandra. Att Sveriges Kommunikatörer är den där mötesplatsen tycker jag är jättehäftigt.