”Roliga saker pratar man om direkt”
Sara Mohammar, vd på Apoteksgruppen, är en av finalisterna i kategorin Bästa kommunikativa ledarskap som delas ut på Stora Kommunikationspriset den 26 mars.
Hej Sara, och jättegrattis till nomineringen! I sin motivering skriver juryn att du skapat förutsättningar för alla anställda på Apoteksgruppen att göra sin röst hörd. Ni har 1 500 medarbetare som jobbar på 200 olika apotek: hur lyssnar man som vd på så många?
– Bra fråga. Jag har nog i grunden en ganska hög energi. Det hjälper. Men sen tycker jag att det är roligt att kommunicera. Så det är alltid prio för mig. Rent praktiskt försöker jag hitta olika kanaler, till exempel i SoMe. Jag har jättemycket kontakt med de som jobbar på Apoteksgruppen och som är aktiva, till exempel på LinkedIn.
Många menar att det är svårt att få igång samtal i internkommunikation i SoMe-kanaler, att folk är rädda för att säga vad de tycker, eller att man upplever att det inte är någon vits att engagera sig. Hur hanterar du det?
– Jag tror verkligen på att våga prata om det vi gör fel, öppet och utan omsvep. Jag pratar om mina svagheter, om sånt jag inte är bra på och hur jag tar hjälp för att hantera det. Jag tror att alla i organisationen ganska snabbt såg att det är ok att inte vara perfekt. Att det är okej att lyfta saker, både utmaningar som man själv har och kritiska frågor. Det är det ena.
Och det andra är …
– Att alla ser att det att det finns en intresserad mottagare. Jag och hela ledningsgruppen har inställningen att det är absolut nödvändigt att kritiska åsikter kommer upp till ytan och blir lyssnade på och att vi vågar samtala om problem som finns.
Har ni gjort något som känts extra framgångsrikt under ditt första år som vd?
– Vi brukar ha en tvådagarskonferens en gång om året för alla apotekschefer. I år bestämde vi oss för att vår försäljningschef Erik Sjögren och jag dessutom ska vara med på regionchefernas kvartalsmöten. Då träffar vi alla apotekschefer i grupper om 20 åt gången och det har skapat en helt annan känsla av närhet mellan oss.
Många som läser det här är kommunikatörer i början av sin karriär. Har du något tips till dem om hur man på bästa sätt hjälper sin vd?
– I början av sin karriär blir många unga fokuserade på tekniker, verktyg och metoder. Man tänker att ”om jag bara blir expert på det här blir jag supervass”. Men en kommunikatörs absoluta nummer ett är viljan att förstå vad som är viktigt för att locka fram öppna och ärliga samtal människor emellan. Så träna det, istället för tekniker.
Om du vill driva en tes, vad skulle det vara?
– Att vi behöver mer livfullhet i kommunikationen. Vissa saker – som om jag till exempel får reda på att en apotekschef lyckats vända röda siffror till gröna – vill jag få ut direkt. Det är ju jätteinspirerande. Vi jobbar på 200 olika platser, så när roliga saker händer kan vi inte prata om dem på fikarasten, utan vi måste använda våra kommunikationskanaler. Men det ska gå lika fort som om vi kunde prata över kaffet.