Så möter ni framtiden med hjälp av kompetensutveckling: “Hitta modet att prova nytt”

Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Region Gävleborg, betonar vikten av kompetensutveckling för både individer och team – något hon anser är avgörande för att möta framtidens utmaningar. Hon delar med sig av regionens insatser för att utveckla medarbetarna och understryker vikten av att våga testa nya arbetssätt för att forma morgondagens kommunikationsteam. 

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En kvinna med blont axellångt hår som ler mot kameran.

Linda ansvarar för kommunikationsförvaltningen inom Region Gävleborg. I sin roll arbetar hon för att främja verksamhetens vision och värderingar, med målet att dra nytta av den styrka som gemenskap ger. 

– Jag och mina chefer på förvaltningen jobbar nära våra medarbetare för att balansera tiden mellan den egna kompetensutvecklingen, utveckling av kommunikationsverktyg för organisationen och att vara kommunikationsexpert och stöd i organisationen. Ett superroligt uppdrag! 

Vikten av kompetensutveckling

– Jag brukar beskriva vikten av kompetensutveckling från två håll. Det ena är organisationens behov av att ha tillgång till relevant och aktuell kompetens för att kunna utvecklas på bästa sätt. Och det andra är medarbetarens behov av att vara valbar även i framtiden.  

Linda menar att möjligheten att lära sig nya saker, vara nyfiken och fördjupa sig i något som förbättrar ens arbete leder till personlig utveckling. Hon betonar att kompetensutveckling är avgörande för hela teamets tillväxt, men att det även är viktigt att teamet utvecklas tillsammans för att kunna ta tillvara på den kompetens som finns. Teamet behöver våga prova nya arbetssätt och ge utrymme för individer med ny kunskap att ta plats och bidra. 

Satsa på rätt områden 

Region Gävleborg erbjuder kompetensutveckling på flera olika sätt, berättar Linda.  

– När vi behöver ta kompetenskliv så har vi valt att sätta samman ett större paket där alla medarbetare deltar i en grundutbildning och där vissa medarbetare sedan får fördjupa sig. På så sätt får alla vetskap och kunskap om vad som är viktigt och några blir mer experter och kan fortsätta att driva frågan framåt.  

Dessa satsningar har de bland annat identifierat via Sveriges Kommunikatörers kompetenskartläggningar, på det viset vet de att de satsar på rätt områden, berättar Linda. 

Möta framtidens kommunikativa behov 

Linda berättar att medarbetarna värderar kompetensutvecklingen högt. De inser hur viktigt det är att vara förberedda för framtidens utmaningar och uppskattar de insatser som görs för att uppnå detta. 

– Det skapar många nya idéer och ett stort engagemang som vi behöver ta hand om. Så klart uppstår även en del frustration när vi ser vart vi vill vara, men inte alltid är där. Det är bara bra för utvecklingsprocessen! 

Ledarens roll: “Hitta modet att prova nytt”

– Det är lika viktigt att vi som ledare fyller på vår kompetens. Jag vill alltid utveckla mitt ledarskap men också inom olika kommunikationsområden. Just nu är AI ett sådant område. Vi som ledare behöver ständigt förstå hur behoven kan komma att se ut framåt. Hitta modet att prova nytt, fasa ut gamla arbetssätt och undersök hur kommunikationsrollen behöver förändras för att fortsätta att vara relevant i ett företag eller i en organisation.  

I sin vardag stärker Linda sin kompetens genom att vara mentor, delta i utbildningar och avsätta tid för diskussioner med medarbetare. Hon upplever det som otroligt givande att lyssna på andras utmaningar och hur de väljer att hantera dem. 

Framtidens kommunikatör

Kommunikatörer inom offentlig sektor har en central roll i att upprätthålla våra demokratiska värden, menar Linda. Detta har aldrig varit så viktigt och relevant som det är idag.

– Jag håller helt med Caroline Thunved, vd för Sveriges kommunikatörer, när hon sätter ner foten i debatten om offentliga kommunikatörer, där hon säger att: ”Kommunikatörer i offentlig sektor har till uppgift att se till att alla som bor i Sverige har tillgång till den information som de har rätt till och behöver för att kunna vara goda medborgare. Att lyssna på sina medborgare, ha en levande dialog och en fungerande kommunikation är helt avgörande för att bygga förtroende mellan det offentliga och den enskilde – och därmed en av demokratins grundpelare”