Marica och Anders tips för att lyckas med varumärkesbyggande
Ska offentlig sektor verkligen lägga resurser på varumärkesbyggande insatser? Under ett webbinarium tillsammans med Sveriges Kommunikatörer delade Skatteverkets kommunikationsdirektör Marica Nordwall tillsammans med kommunikationsstrategen Anders Ågren med sig av hur ett aktivt varumärkesbyggande inte bara gör skillnad för verksamheten – utan också för medborgaren.
Med nya insikter och perspektiv har Skatteverket under 10 år lyckats genomgå en stor förändringsresa. Under resans gång har Skatteverket gått från att uppfattas som komplicerade och stelbenta till serviceinriktade och förtroendeingivande.
Offentlig sektor har det viktiga uppdrag att förvalta och hantera resurser på bästa möjliga sätt för alla skattebetalare. Med det i åtanke kan varumärkesbyggande insatser uppfattas som ett slöseri med offentliga medel, där det ifrågasätts om offentliga institutioner ens bör arbeta med den typen av kommunikation. Marica Nordwall menar tvärtom att det är avgörande för att verksamheten ska utvecklas i linje med skattebetalarnas vilja. Till skillnad från vad många tror är varumärkets syfte inte att måla upp en förskönande bild av verksamheten, utan det är ett verktyg som kan användas för få viktiga insikter om målgruppen och därmed förändra sättet på vilket man kommunicerar.
För att komma närmare målgruppen ska man se på varumärkesbyggande som en process snarare än en enskild insats. När du du har ett processorienterat perspektiv kommer det naturligt att hela tiden fundera över nästa steg, och hur du kommer vidare utan att stagnera som organisation.
Målsättning och mätning är viktiga verktyg för att åstadkomma framåtrörelse, och är något som bör göras på regelbunden basis. Skatteverket genomför årliga attitydundersökningar bland medborgare, men också interna undersökningar för att få en indikation om medarbetarnöjdhet. Det är viktigt att använda både kvalitativa och kvantitativa metoder för att få utförliga och informationsrika svar.
Skatteverkets hörnstenar för att lyckas med varumärkesbyggande
- Ökad självinsikt. Går omvärldens uppfattning om oss i linje med vår egen? När du arbetar i en organisation formar du en egen uppfattning utifrån från din roll som insatt i den dagliga verksamheten. Ofta är den bilden tyvärr felaktig eller förvriden, där din målgrupps syn på organisationen inte stämmer överens med din egen.
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!
Artikeln innehåller också:
- Ytterligare två hörnstenar i starkt varumärkesbyggande
- Maricas och Anders bästa tips för att lyckas
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!