Stora Kommunikationspriset introducerar Krispriset – en hyllning till framgångsrik krishantering
Stora Kommunikationspriset, som arrangeras av Sveriges Kommunikatörer, utökar i år med en ny kategori: Krispriset. Priset belönar kommunikationsinsatser som på ett framgångsrikt sätt har hanterat eller förebyggt en kris. Genom att lyfta fram inspirerande exempel vill Sveriges Kommunikatörer visa hur effektiv kommunikation kan skydda och till och med stärka ett varumärkes anseende i utmanande tider.

Kommunikationens roll i krishantering har aldrig varit viktigare än idag. I oroliga tider möter organisationer ständigt nya utmaningar och Krispriset ska lyfta fram de insatser där kommunikation har spelat en avgörande roll för att hantera eller minimera en kris.
– Att arbeta med kriskommunikation är en balansgång, det krävs proaktivitet, lyhördhet och ett stort förarbete för situationer som lyckligtvis sällan uppstår. Men när det väl inträffar är det viktigt att kommunicera tydligt, trovärdigt och snabbt för att behålla förtroendet. Vi vill uppmärksamma de som lyckats med kriskommunikation och visa på vikten av strategisk kommunikation, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.
Exempel som inspirerar
Syftet med Krispriset är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera andra. Priset kan ges för insatser som hanterat en pågående kris, men också för proaktiva åtgärder som förebyggt en potentiell kris – det handlar om att visa hur kommunikation kan vara en strategisk resurs i svåra situationer.
– Vi ser gång på gång hur genomtänkt kommunikation kan vända en svår situation till något positivt och till och med stärka varumärkets relation till sin omgivning. Krispriset är ett sätt att hylla dessa insatser och lära av dem, säger Caroline.
Avgörande betydelse
Sveriges Kommunikatörer delar årligen ut Stora Kommunikationspriset för att uppmärksamma framstående kommunikationsinsatser. Med Krispriset vidgas perspektivet på kommunikation genom att belysa dess avgörande betydelse både i akuta krissituationer och i det förebyggande arbetet.
– Vi hoppas att Krispriset ska inspirera fler organisationer att se kommunikation som en central del av sin krisberedskap och att fler goda exempel kommer upp i ljuset, avslutar Caroline.
Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 20 februari. Vinnaren kommer att presenteras under galan den 14 maj på Nalen i Stockholm.