Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Stora Kommunikationspriset: Möt vinnaren och de nominerade i kategorin Offentlig sektor

Vad händer när kommunikation blir en kärnfråga i en verksamhet? Hur får man stort genomslag med sparsam budget? Och är en strategi viktigare än pengar? Svaren finns hos årets vinnare och finalister i kategorin Bästa kommunikation Offentlig sektor.

Innovativt och genomtänkt. Så inleds juryns motivering till Trafikverkets nominering. Kommunikationsstrateg Jessica Dahlin och mediestrateg Sofia Lindahl har nämligen satt en strategi för att presentera fakta om krocksäkerhet för husbilar som effektivt nått målgrupperna och bidragit till utvecklingen av säkrare vägar.

Ni har visat att man inte behöver en stor budget för att nå ut till sina målgrupper. Är en genomtänkt strategi viktigare än pengar?
– En genomtänkt strategi är alltid viktigast, oavsett om man har pengar eller inte. Sen underlättar det givetvis med en påse pengar om man behöver sprida ett budskap till många. I det här fallet hade vi en mikroskopisk budget, det gjorde att vi behövde tänka djupare kring hur olika kanaler skulle samspela, säger Jessica Dahlin.

Vad har varit era största utmaningar i arbetet med att nå ut till rätt målgrupp?
– Vi har jobbat med både dialog, kanaler och media för att nå ut till rätt målgrupper. En utmaning var att hinna förankra med rätt personer och aktörer innan vi spred fakta brett. Exempelvis var det viktigt för oss att i förhand informera aktörer inom branschen om våra slutsatser av testerna, säger Jessica Dahlin.

Finns det något som ni gjort i det här arbetet som ni är särskilt stolta över?
– Vi packade material och budskap precis så som vi visste målgrupperna ville ha det. Medielogiken premierar rörligt material, och det lade vi extra mycket krut på. En bild säger ju ofta mer än tusen ord, och i det här fallet var det verkligen så, säger Sofia Lindahl.

 

Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkagruppen, blev årets vinnare i kategorin Offentlig sektor, för att bland annat ha etablerat en stark närvaro i media med små resurser. Det har bidragit till en mer nyanserad bild av Botkyrka. 

Grattis till vinsten! Vad är hemligheten bakom er starka närvaro trots små resurser?
– På Botkyrkabyggen har vi respekt för journalisternas uppdrag. De är viktiga för demokratin och vi väjer inte för svåra frågor. Vi har också valt att vara proaktiva och utgår från vad media behöver. Det kan låta klyschigt, men vi jobbar hårt och har bra omvärldskoll. Till syvende och sist handlar det om att vara relevant och skapa förtroende och därför gör vi allt pressarbete själva. 

Ni har bidragit till en nyanserad bild av Botkyrka. Har du några tips på hur man ska ta sig an mångfald och inkludering om man jobbar inom kommunikation?
– Jaga berättelser bland kollegor som är nära kärnverksamheten: Vad händer i mötet med kunden? Vilka föreningar samarbetar vi med och varför? Vad står det i våra riktlinjer för mångfald och inkludering och hur fullföljs de konkret i vardagen? Ett annat bra tips är lära sig älska statistik, där finns ofta bra nyhetsvinklar. Och coacha kollegor till att bli trygga i intervjuer – stela talepunkter blir ingen glad av.

Finns det något som ni gjort som du är särskilt stolt över?
– Det är en förmån att få föra ut det arbete som mina kollegor på Botkyrkabyggen gör för att öka tryggheten i våra områden och för att stödja kvinnor att ta plats i det offentliga rummet. Jag är stolt över att arbeta för ett bolag som kombinerar samhällsansvar med affärsmässighet och jag hoppas att det kan inspirera andra.

 

Kategorins tredje nominering gick till Lasarettet Trelleborg, som gjort kommunikation till en kärnfråga inom organisationen. Tack vare medvetna kommunikationsinsatser har de börjat en förändringsresa som lett till bland annat ökad intern stolthet och stärkt anseende. Sjukhuschef och överläkare Marco Brizzi och Evelina Andrén, strategisk kommunikatör, är de drivande krafterna bakom framgångarna.

Ni har gjort kommunikation till en kärnfråga i ledningen. Hur har det gjort ert jobb bättre?
– Ett kommunikativt perspektiv har förts in i diskussioner och beslut. Vikten av att förmedla vad som ska ske och varför samt fokus på frågan ”vilka vill vi vara?” har banat väg för nya vägval. Genom att prioritera ledningens kommunikativa uppdrag, att engagera kring vision och mål och skapa förtroende genom ett öppet kommunikationsklimat, har vi blivit bättre på att visa vägen framåt och tar klokare beslut, säger Marco Brizzi.

Finns det några utmaningar i att inkludera ledningen i kommunikation och hur hanterar ni dem?
– Under ett av mina första möten i sjukhusledningen sa Marco att alla i detta rum arbetar med sjukvård. Det spelar ingen roll om man inte arbetar kliniskt: vi är alla här för att driva ett sjukhus och ta hand om patienter. Jag tror att kommunikation kan vara en strategisk resurs för framgång och bidra till stort värde i en ledning, förutsatt att den stöttar verksamhetsmålen. För att bidra med värde måste jag förstå verksamheten, därför har jag till exempel bildat en fokusgrupp för kommunikation med representanter från olika yrkeskategorier (läkare, sjuksköterskor, klinisk lärare med flera) som har i uppdrag att agera bollplank till mig som kommunikatör i frågor som ledningens kommunikation, rekrytering och lasarettets rykte, säger Evelina Andrén. 

Vad har du för tips till dem som är i början av sin karriär som kommunikatör?
– Våga fråga, testa och experimentera. Försök vara så prestigelös du kan och involvera olika yrkeskategorier i ditt arbete – det blir både bättre och roligare, avslutar Evelina Andrén.