Studie av employer branding visar betydelsen av klassisk målgruppsanpassning
En av de största samhällsutmaningarna i vår tid är demografin. I många länder -däribland Sverige – blir befolkningen allt äldre medan det föds färre barn. I vissa länder är läget akut. Ett exempel är Sydkorea som har de lägsta födelsetalen i världen. Utvecklingen har och kommer att få stora konsekvenser för arbetsmarknaden med brist på arbetskraft. Inom vissa sektorer såsom äldreomsorg eller vissa ingenjörsområden är det redan brist på arbetskraft och kommunikation genom så kallad employer branding blir ett medel för att råda bot på detta.

En av de största samhällsutmaningarna i vår tid är demografin. I många länder -däribland Sverige – blir befolkningen allt äldre medan det föds färre barn. I vissa länder är läget akut. Ett exempel är Sydkorea som har de lägsta födelsetalen i världen. Utvecklingen har och kommer att få stora konsekvenser för arbetsmarknaden med brist på arbetskraft. Inom vissa sektorer såsom äldreomsorg eller vissa ingenjörsområden är det redan brist på arbetskraft och kommunikation genom så kallad employer branding blir ett medel för att råda bot på detta.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!