Sveriges Kommunikatörer arrangerar event i Borlänge

Den 5 december arrangerar vi ett event i Borlänge om hur kommunen lyckades vända den trista utmärkelsen som Sveriges fulaste stad till något positivt. Vi har pratat med Karina Saxvall, kommunikationsstrateg på Borlänge kommun, som är Sveriges Kommunikatörers koordinator i regionen.

Lästid: 1 minut • Publicerad:

Borlänge kommun vann Stora Kommunikationspriset 2019. Hur har utmärkelsen påverkat kommunens kommunikationsavdelning?

–Det är alltid kul och bra för självförtroendet att blir uppmärksammad för sin prestation. Att organisationen haft förtroende för vår kompetens visste vi, men kanske märks det ännu tydligare nu. När det kommer till arbetet med ”Sveriges fulaste stad” så märks det hur stolta Borlängeborna är över hur vi valde och hantera det.

 

Du är ny regionskoordinator i Region Mellersta som innefattar bland annat Borlänge, Örebro och Karlstad. Hur gör kommunikatörer i regionen som vill engagera sig och nätverka med kollegor?

–Om man är nyfiken på nätverket så bör man gå med i Facebook-gruppen ”Region Mellersta – Sveriges Kommunikatörer” och även följa Sveriges kommunikatörers FB-sida. Via hemsidan och nyhetsbreven kan man läsa om och anmäla sig till våra- och övriga regioners evenemang samt utbildningar.
Har man frågor eller är nyfiken på att engagera sig mer så går det bra att kontakta mig på
 karina.saxvall@svkom.se

 

Den 5 december arrangerar ni ett evenemang i Borlänge om hur kommunen arbetade efter att ha blivit utsedd till Sveriges fulaste stad. Vad kan gästerna förvänta sig?

–Då kommer de få höra om resan Borlänge kommun gjort, från de att de utsågs till Sveriges fulaste stad i arkitektupprorets omröstning, fram till nu. Hur man tänkte kring kommunikationen, hur man valde att ta emot utmärkelsen och vad det valet sedan har mynnat ut i.

 

Vilka är kommunikatörens största utmaningar inom offentlig sektor inför året 2020? 

–Vårt samhälle har blivit mer polariserat och det finns tyvärr en minskad tillit till myndigheter. Detta påverkar vårt arbete och gör att vi måste jobba med mer riktade budskap och kommunicera tydligare, med större hänsyn till en mer differentierad målgrupp.

 

Läs mer om eventet