Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Sveriges Kommunikatörer lanserar Kommunikationsakuten: ”Målet är att stärka kommunikatörer i deras yrkesroll”

Att arbeta inom kommunikation kan bära med sig flera utmaningar, därför lanserar Sveriges Kommunikatörer Kommunikationsakuten – en möjlighet att tillsammans hitta lösningar. Anne-Catherine Worth, ledare för Kommunikationsakuten, berättar om varför det är viktigt att bolla sina utmaningar, svaret kan nämligen vara närmare än vad du tror.

En kvinna med axellångt brunt hår som har på sig en svart kavaj och ler mot kameran.

Kommunikationsakuten: ”Vi angriper utmaningarna tillsammans”

Kommunikatörer har ofta breda roller med mycket ansvar, och det är inte helt enkelt att navigera alla utmaningar som rollen bär med sig. Därför lanserar Sveriges Kommunikatörer Kommunikationsakuten, något som Anne-Catherine, Kommunikationsakutens ledare, beskriver som ett ”nätverk i miniatyr”.

Ny utmaning varje månad

Upplägget är enkelt – åtta till tio gånger om året lanseras ett nytt tema. Den som är intresserad av månadens tema anmäler sig till gruppen som möts digitalt två gånger. Ibland deltar en gäst som delar sina erfarenheter och tankar kring det aktuella temat. Därefter jobbar deltagarna i mindre grupper med givna frågeställningar och i slutet av träffen blir det diskussion i helgrupp. Efter mötet fortsätter du att arbeta med din utmaning med hjälp av dina nya insikter. Ungefär två veckor senare är det uppföljningsmöte då deltagarna fortsätter att diskutera frågan och delar med sig av sina framsteg och funderingar med de andra deltagarna i gruppen.

– I en tid där man har väldigt lite tid är det här ett bra sätt att nätverka och lära sig av varandra, säger hon. Det tar inte mycket tid, kostar inte mycket och kan leda till nya kontakter.

Oftast är dina utmaningar inte unika

Det är medlemmarna i Sveriges Kommunikatörers behov som har format Kommunikationsakutens teman. I vintras hade medlemmarna möjlighet att dela med sig av sina utmaningar i en enkät, svaren klustrades sedan och blev ämnena för de kommande träffarna. 

– Man kan känna sig helt ensam och unik i sin utmaning, men oftast är man inte det. Det framkom tydligt av svaren i enkäten, säger Anne-Catherine.

Målet: Stärka kommunikatörer i deras yrkesroll

Målet med Kommunikationsakuten är att stärka enskilda kommunikatörer i sin yrkesroll. Man ska känna att man har någonstans att vända sig när man har en utmaning. Många av de som har deltagit i enkäten vittnar om att de ibland känner sig tvungna att utföra uppgifter som egentligen inte faller under en professionell kommunikatörs ansvar. 

– Genom att delta i Kommunikationsakuten kan man stärka varandra och gemensamt skapa lösningar genom nya tankar och insikter men också leda till nya förhållningssätt. Ibland måste man börja jobba på annat sätt för att nå fram, förklarar Anne-Catherine.

Anne-Catherine arbetar till vardags som kommunikationsdirektör på Läkemedelsverket och har en bred bakgrund inom olika branscher, både inom offentlig sektor och privat sektor.

– Jag har erfarenhet av att vara allt från en del av en mycket stor kommunikationsavdelning till att, i början av mitt yrkesliv, vara ensam kommunikatör. Många utmaningar är desamma, man har bara olika förutsättningar att hantera dem och alla behöver bollplank, säger hon.