Varför analys bör vara en del av din vardag – och hur du kan göra det snabbt och effektivt med AI

Syftet med analys är att lära sig något nytt. Ju mer vi lär oss om vilken effekt vår kommunikation har på målgruppen, desto mer relevant och effektiv kommunikation kan vi skapa i framtiden. Ändå är det många kommunikatörer som inte analyserar data från sina insatser, konstaterar Lisa Walder, digital strateg, och frågar sig: Varför?

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Lisa Walder som ler mot kameran.

Även när mätbara mål och tillgänglig data finns på plats hamnar analys nästan alltid sist på priolistan i en kommunikatörs vardag och boven i dramat är nästan alltid tidsbrist. Vi har fått för oss att det måste ta oceaner av tid att göra en riktigt vass analys, men det har faktiskt aldrig gått snabbare eller enklare än nu.

Ta hjälp av tekniken

Generativ AI-verktyg som ChatGPT kan bearbeta stora datamängder och identifiera mönster och trender mycket snabbare än vad en mänsklig hjärna klarar av. Så länge du har gjort hemläxan – satt upp mätbara mål och samlat in rätt data – kan du snabbt få svar på dina frågor. Börja med enkla frågor för att komma in i arbetssättet. När vanan sitter kan du utforska nya ramverk och metoder för analys.

Exempel

Dessa exempel visar hur enkla frågeställningar kan ge ny kunskap som du kan använda för att förbättra kommunikation:

  • Vilka ämnesrader gav högst öppningsgrad förra året: de som inkluderade en emoji eller de som saknade? Kunskapen visar hur du kan förbättra framtida ämnesrader för att fånga mottagarens uppmärksamhet.
  • Finns det några gemensamma nämnare för de inlägg som gett högst engagemang på LinkedIn det senaste kvartalet? Kunskapen ger vägledning i hur du kan förbättra innehållsstrategin och skapa fler inlägg som driver interaktion.
  • Vilka gemensamma nämnare finns i fritextsvaren för de som är mycket nöjda med vår tjänst? Kunskapen visar vilka de mest uppskattade aspekterna av tjänsten är, och du kan lyfta dessa i din kommunikation.

Bygg din egen analytiker

En annan fördel med generativ AI är att många verktyg erbjuder möjligheten att skräddarsy egna AI-assistenter efter ett varumärkes unika behov (till exempel en “GPT” i ChatGPT). Du kan träna upp din AI-assistent för att genomföra analyser på olika typer av dataunderlag, och därmed få ut lärdomarna ännu snabbare. Det räcker alltså med att du bemästrar din analysprocess en gång – sedan använder du AI för att repetera den gång på gång med nytt underlag.

Vill du lära dig mer?