Verktyg mot skrivkramp

Att skriva skönlitteratur och copy är två separata skolor. Innehållsproducenten Kim Kjellbom säger dock att det finns många knep och verktyg att hämta från kreativt skrivande, även i strikt informativ kommunikation. Hon delar med sig av sina bästa tips för att hantera skrivkramp – så som författarna gör.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Kim Kjellbom

Den ångestladdade pulserande markören mot en tom vit bakgrund är inte bara författarens värsta mardröm, den kan också vara en tröskel för den som måste formulera något som fångar, informerar och konverterar. Helst ska detta ske på två rader eller mindre. Den som skapar inlägg på sociala medier, ämnesrader till nyhetsbrev eller puffar för landningssidor känner igen sig i att det krävs mycket kreativitet, kanske särskilt när texten måste vara kort och koncis. Kim Kjellbom, kursledare för textdelen i kursen Innehållsproduktion hjälper oss hantera skrivkramp, med verktyg hämtade från det skönlitterära skrivandet.


Flödesskrivning för att lossa de första barriärerna

En bra första sak att ta till när det står helt stilla är att lägga de kritiska glasögonen åt sidan och flödesskriva. Kim avsätter en ganska kort tid, max 5 min, och skriver sedan konstant om ett ämne. Meningarna behöver varken vara logiska eller grammatiskt korrekta. Det viktiga är att inte lyfta pennan från pappret. Efter att hon flödesskrivit läser hon igenom. Ibland kan hon direkt lyfta ut formuleringar, slå ihop några ord och ha något klart. Annars stryker hon under ord och formuleringar och använder det som grundplatta för en ny flödesskrivning. Den värsta blockeringen brukar släppa ganska snabbt.

– Flösdesskrivning gör att du får mycket större mångfald i formuleringar och synonymer i samma ämne, vilket gör texten matigare och ger ett större djup. På webben eller i sociala medier har man så pass begränsat utrymme att blir särskilt värdefullt att hitta formuleringar som säger mycket med få ord.

Skapa en skrivarstuga i miniformat

Tyvärr har man inte alltid tillgång till en isolerad stuga vid en insjö, eller att ens hitta en ostörd vrå i det öppna kontorslandskapet. Kims råd är ändå på något sätt signalera att du behöver eget fokus. Ett sätt är att ta på sig sina hörlurar.

– Utvecklare är väldigt bra på att kräva egen fokustid. På mitt tidigare jobb brukade de sätta upp post-it-lappar på skärmen för att signalera att de inte ville bli störda. Jag tog snabbt efter.

Kreatör på kvällen, redaktör på morgonen

– En duktig författare lärde mig en gång att man ska skriva på eftermiddagen, när man är lite tröttare och därmed friare och mer tillåtande i sina idéer. Medan man ska granska och korrigera det man skrivit på morgonen när man är skarp.

Det är inte alltid man kan vänta ett dygn med att publicera kortare texter på webben men Kim säger att om du till exempel måste bunkra upp ett större antal inlägg kan du testa att se skillnaden om du skapar dem på eftermiddagen, utan att granska dem förrän dagen efter.

Penna och papper

– På min första skrivkurs blev jag förvånad över hur vanligt det är att skribenter använder sig av penna och papper. Nu använder jag själv det när jag jobbar med mer utmanande texter. När jag skriver på dator kan bara vetskapen om att mailen eller någon annan distraktion är ett klick bort göra att jag slösar massa energi åt att hitta fokus igen.

Slutligen vill Kim varna för att bli allt för meddragen i det skönlitterära skrivandet i professionell kommunikation. Hon berättar om en offentlig verksamhet som hon sett göra inlägg med fiktiva dialoger mellan hypotetiska medborgare. Förutom det något oseriösa och barnsliga intrycket blir det också otydligt. Man ska inte behöva fundera över vad som är fiktion och vad som är verklighet när man får information från en offentlig aktör, menar Kim.

– Det är fantastiskt att hämta skrivövningar och inspiration från skönlitterärt skrivande, men var försiktig med att gå helt in i Hemingway-rollen på ert Twitterkonto.

 

Kim Kjellbom är en av kursledarna för Innehållsproduktion där hon föreläser om text i sociala medier.