Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vilka är de största kommunikationstrenderna 2022? Här är tre insikter från rapport

Videostreaming, cookie- och datahantering samt en växande digital värld. Dessa är några av de viktigaste punkterna från Kantar Sifos årliga trendwebbinarium. Vi har sammanställt tre viktiga insikter inför framtiden och vad de innebär för morgondagens kommunikation.

Mobiltelefon filmar person med hörlurar

1) Nya utmaningar när spårbara cookies försvinner 

Det går inte att prata om framtida kommunikationstrender utan att ta upp cookies. Möjligheten att spåra cookies har ökat tillväxten för den digitala annonsmarknaden rejält. Många kommunikationsavdelningar är beroende av cookies för att kunna nå sin målgrupp med riktade annonser. Vad händer då när möjligheten att spåra cookies försvinner? 

 

En förstapartscookie samlar in och skickar data om ditt surfbeteende till den som äger den webbplats du besöker. En tredjepartscookie skickas till en tredje part som vill veta hur du surfar vidare från en annons. Den största aktören på marknaden, Google, har annonserat planer på att sluta använda tredjepartscookies inom en period av två år. Detta beror på att cookie-användningen har blivit allt för svår att kontrollera, både utifrån ett teknologiskt och ett etiskt perspektiv. 

 

Under dessa två år kommer den digitala annonsmarknaden att behöva finna nya lösningar som både tar hänsyn till användarens integritet och samtycke. Detta innebär att de flesta kommunikationsbyråer och dess kunder står inför en experimentell period av metoder för datalagring. 

 

2) Streamad video tar allt större plats

Videoproduktion fortsätter stå i centrum som ett av kommunikatörernas mest dynamiska verktyg. Formen för videoskapande har dock långt ifrån stagnerat, utan fortsätter att överraska oss år 2022. 

 

Videostreaming har ökat radikalt under pandemin. Statistik från Sifos rapport visar att användare i genomsnitt tittar på två timmar av betalt videoinnehåll dagligen. I takt med att intresset ökar har allt fler streamingtjänster skapats för att möta efterfrågan. I och med att restriktionerna lyfter år 2022 har många frågat sig om tittandet kommer att hålla i sig – och alla indikationer tyder på att aptiten för streamad video är här för att stanna.

 

I och med det ökande intresset för videostreaming förutspår man att kommunikationsbranschen kommer att börja experimentera med nya möjligheter för streamat innehåll i allt högre utsträckning. Vi har sett trenden med livestreaming sprida sig i det ökande utbudet av webbinarier och online-event. Under 2022 kommer vi dock att se nya former för streamat videoinnehåll utvecklas. För organisationer som erbjuder exklusivt innehåll kommer det vara viktigt att ligga i framkant i den utvecklingen, då medlemmar kommer att förvänta sig en bredare variation av innehåll bakom betalvägg. 

 

3) Det digitala utrymmet ökar och vår verklighet förändras

Tävlingen om att fånga in uppmärksamhet från digitala användare fortsätter att öka, vilket leder till att det blir allt svårare för organisationer att synas på sociala medier. Detta är något som blivit allt mer problematiskt under pandemin. Det digitala utrymmet blir dock allt större, och erbjuder mer nischade möjligheter för synlighet. Ett exempel på ett sådant växande utrymme är podcaster, där aktörer har möjlighet att nå en väldigt specifik målgrupp. 

 

En insikt från Sifos rapport är att konsumenter inte använder organisationers egna plattformar för att upptäcka nya produkter eller tjänster. Istället blir fler personer influerade av sociala medier – man kommer alltså i högre utsträckning att försöka nå användare i ögonblicket av inspiration.

 

Pandemin har ökat intresset för digitala interaktioner då vi inte har kunnat mötas fysiskt. Vi står idag inför en förändring av själva verkligheten. Facebook annonserade sitt namnbyte till Meta för att introducera sin framtid som en virtuell verklighet – Metaverse. Man planerar att anställa tio tusen personer för att bygga sitt eget metaverse. Detta skapar fantasieggande möjligheter för kommunikatörer, då det plötsligt finns outforskade möjligheter för att interagera med och nå sina målgrupper. I och med utvecklingen av en virtuell verklighet kommer nya publiker att formas och nya beteenden att skapas som vi kan dra lärdomar om.

 

Är du redo för förändring?

Sammanfattningsvis står det klart att kommunikationsbranschen står inför omvälvande teknologiska och beteendeinriktade förändringar, vilket kommer att kräva nya lösningar och kunskaper. Som kommunikatör bör du fundera över vad trenderna betyder för just din organisation – oavsett om du jobbar inom privat eller offentlig sektor. De kommande förändringarna kommer att påverka framtidens kommunikation, och erbjuda både nya möjligheter och utmaningar.